Pemollow

THYB on Facebook

Thursday, April 30, 2015

Bila Dah Annoyed


Assalamualaikum. Hye.

Suddenly rasa nak update blog. Mulanya nak cerita pasal ASFaD haritu tapi cerita dah basi kahkah tu laa peram lama sangat.

Jadi malas lah nak cerita pasal ASFad. Kita move on saja lah. Nak cerita pasal salib pun malas juga sebab dah banyak orang ulas.

Lagi satu, payah benda ni. Orang sensitif terlebih. Cakap pasal sensitif terlebih, tweet sapa tah yang pasal budak oversea melancong budak local terseksa lepas tu budak oversea bukan setakat tweet balas.

TULIS ESEI TERUS! Kahkahkah.

Kenapa kita malas nak react atau overreact? Haa itulah akibatnya bila dah annoyed. It's either you stay in silence or rant everything at once.

Jadi hari ini, aku pergi klinik sebab nak folo up treatment minggu lepas. Aku sakit telinga, lagi. Dah kali kedua. Recurrent ni. Bahaya tau.

Tapi tak apa sebab ubat minggu lepas macam ok lah berkesan juga sakit dah kurang cuma tak pasti dah sembuh betul atau tak.

Macam mana pulak aku boleh jadi tak pasti? Tak tanya doktor kah?

Jawapannyaaa ialaahhh, I AM ANNOYED.

Maunya tak sakit hati. Dah la orang arab potong queue. tapi dah memang bangsa dia begitu, aku lantakkan saja. Kalau dah babi, babi jugak. Tak payah ambik pusing.

Maka, aku mengharapkan warga2 profesional akan bertindak meredakan tekanan jiwa. Ya lah nak folo up kita nak yang baik2 lah kalau tak baik pun kita nak explanation apa semua.

Sekali, ada minah mana tah dah la masuk potong queue aku, lepas tu dia start buat discussion apa jadah pun aku tak tahu. Rasanya student sebab dia ada sebut benda2 pharma, nama ubat, cephalosporin, etc.

Si doktor tu pun satu hal jugak. Dah ada patient depan mata, tak payah nak diskusi sangat lah. Nak kata bangang, kerja doktor. Tapi common sense zero.

Patient datang jumpa hang, nak rawatan, nak dengar hang explain. Student jumpa waktu lain lah. Kalau aku ni memang patient yang nak participate dalam sesi mengajar tak apalah juga.

Tekanan perasaan betul.

It's very annoying tunggu macam orang bodoh dalam bilik tu. Bila dah annoyed, aku punya sesi pun jadi macam antara nak dengan tak nak. Jawab pun jadi malas2. Nak tanya untuk kepastian pun jadi malas.

Last2 aku pun tak pasti telinga aku dah ok atau belum. Tapi sakit dah tak ada. Ok lah kot. Cumanya dia kata still ada remnants of secretion, tak boleh nak tengok tympanic membrane, dan kalau nak buat ear wash pun tak boleh.

Bila aku baca orang share komplen di Fb pasal pegawai kesihatan atau pekerja2 bahagian kesihatan (doctors, nurses, and the likes), aku rasa macam 

"eh come on those people nak tolong hangpa tengah sakit respek la sikit" 

tapi bila berhadapan dengan situasi macam ni, baru aku tahu sakit hati tu macam mana sifatnya. Kita bukan nak komplen sangat pun cuma dah tengah sakit tu, jadi annoyed lebih lah.

Bayangkan kita ada urusan dengan orang, lepas tu dia boleh rilek buat benda lain dulu, layan orang lain yang lewat dari kita, dah tunggu punya lama, dia buat bagi kena tunggu lagi.

Common sense mana hah?

Thanks for reading. Bye ;)

2 comments:

Safuan Sabri said...

eh bkn telinga hg ni dah lama eh sakit2.

Hikaru Yui said...

@Safuan Sabri pernah dah dulu. lega sekajap pastu jadi balik. aku rasa ni sbb dengar lagu Sia banyak sangat ni. kakaka