Pemollow

THYB on Facebook

Thursday, January 15, 2015

Perempuan Cantik


Assalamualaikum. Hye.

Sebagai orang yang tak berapa cantik, aku rasa segan pula nak tulis entry ni.

Tapi, disebabkan aku kan nak menulis banyak2 kan sekarang ni sebagai azam tahun baru kononnya kan maka aku tulis jugak lah kan.

Ini sekadar pendapat peribadi and how I see things. This time, the thing is perception of beauty. Bila cakap pasal beauty ni selalunya orang perempuan lah kan.

Sebab bagi aku lah, orang perempuan lebih terkesan dengan beauty standard yang entah siapa2 setup dan kita semua pun ikut dan turut macam... orang... bodoh...?

Aku pernah tulis pasal fesyen muslimah sepanjang zaman.

Kali ni mari aku tulis pasal cara nak jadi cantik pula. It's kinda ironic sebab aku sendiri pun huduh. Kahkahkah.

Ok. Sebelum mula, aku rasa eloklah aku bagitahu siap2 yang ini ialah pendapat peribadi. Sejak bila pulak blog aku mewakili pendapat orang lain pulak kan.

Cantik pada aku ada dua. Cantik yang kita boleh sebut dan bagi sebab kenapa cantik, dan satu lagi ialah cantik yang, cantik. Tak ada sebab, tak ada alasan. Cuma, cantik.

Ini contoh cantik pertama.

Nantikan lagu baru sayaaa :D

Kenapa cantik? Kita tengok dan kita tahu cantiknya di mana. Muka dia comel. Rambut dia beralun2 frizzy tapi lawa. Kulit dia cam putih melepak halus mulus maybe photoshop tapi tak kisahlah. Mata dia macam panda so sangat kiut.

Avril Lavigne kot. Hahaha.

Nampak tak macam mana yang aku cakap tadi? Ada sebab, ada benda, ada cantik yang kita nampak dan suka. So kita katalah dia cantik. Mekap ke, tak mekap ke, tetaplah cantik.

Jadi, bila sudah ada sebab, maka sebab juga boleh hilang. Bila sebab hilang, maka sudah tidak cantik lagi. Macam mana pulak cantik yang kedua? Cantik yang tak ada sebab. Cantik yang tak akan hilang.

Cantik kedua tu, macam ni.

Bila cantik yang kita rasa tu kita tak payah nak hurai panjang. Cantik tu sebab kita tak payah nak usaha keras sangat untuk nampak cantik. Cantik tu bila kita boleh terima seadanya. Cantik yang mudah.

Orang perempuan suka berhias sebab nak cantikkan diri. Macam pokok krismas. Kena letak macam2. Padahal kalau pokok gitu saja pun dah cantik sebenarnya.

Bila banyak sangat hiasan, baju warna terang2, ada aksesori sini sana, tudung pintal2 atau rambut pintal2, rantai loket besar, telinga letak subang boleh sangkut kunci rumah, etc etc etc maka cantik tu sebenarnya di mana?

Atau ada yang letak kecantikan itu pada bilangan inci kulit yang didedahkan untuk dilihat orang. Makin banyak kulit, makin cantik kononnya.

Sebab apa sampai bila2 pun tak rasa cantik? Sebab cantik kita ada pada "benda2" lain. Kita bergantung pada "benda" itu untuk jadi cantik. Sebab itu insecure tak habis2.

Ada yang lagi parah, bila definisi cantik sudah distorted. Cantik sudah dipiawaikan. Kulit kena cerah, badan kena kurus, pakai kena seksi. Kalau tak, tak cantiklah.

Lepas tu kena buat macam tu dan macam ni, letak itu di situ dan letak ini di sini, pakai mekap, pakai aksesori. Sudahnya, apa yang cantik? Kita atau perhiasan2 yang kita pakai? Kecantikan yang sebenar sudah distracted.

Susah betul macam ni.

Sebab itu, dalam Islam, kecantikan orang perempuan itu secara generalnya diperakui. Nabi cakap, orang perempuan itu seindah2 perhiasan dunia. Kenapa nak hias perhiasan? It's excessive and redundant.

Pakai tutup aurat, tudung bagi labuh, baju bagi longgar, adab jaga, dan pada masa itu, tak ada lagi distraction. Tudung labuh, baju labuh, plain pulak tu. Masa tu orang tak tumpu tempat lain nak cari apa yang cantik.

Sebab masa tu memang akan terserlah apa yang cantik. Diri itulah. Cantik. Tak payah nak tryhard sangat pun sebenarnya.



Jangan bagi sebab lain untuk orang panggil kita cantik. Jangan sebab pakaian kita, atau apa yang kita letak di muka kita. Biar kita cantik seadanya kita.

Habis tu nak ikut cara apa kalau bukan majalah fesyen atau televisyen atau artis? Siapa kata majalah fesyen, Tv, dan artis tu guide untuk menjadi cantik? Tak rasa susahkah nak ikut apa yang diajar mereka?

Baju pelik2 itu mahal, mekap2 itu mahal, aksesori itu mahal, berpakai dan berperangai macam orang tak ada maruah juga mahal sebab harga diri itu bukan murah.

Padahal tuhan dan ajar, cara untuk menjadi cantik, di samping menjaga kehormatan dan keselamatan diri. Kulit tu tak payah tunjuk pun tak apa.

Less is more. Gambar dari google.

Pandai2lah pilih wahai orang perempuan oktensgbai

Thanks for reading. Bye ;)

No comments: