Keep calm and click click

Sesedapedia

Loading...

Monday, December 2, 2013

Kisah Perusia yang baik hati.


Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim

Perusia : Orang Rusia

Dikhabarkan Perusia yang main Dota semua perangai macam nokharom (lebih jahanam dari itu menurut sesetengah periwayatan) tapi dalam banyak2 anak yang selalu derhaka, ada seorang dua yang taat. Aku sebenarnya tak tau nak guna perumpamaan apa maka aku bedal saja.

Inspirasi aku ialah dalam setandan kelapa, bukan semuanya elok. Maksudnya merujuk kepada kadang2 kita ada banyak anak2 tapi dalam ramai2 tu walau kita asuh kita didik kita ajar macam mana baik pun kadang2 ada juga yang nakal atau tak berapa menjadi.

Honestly, peribahasa kelapa tu pun aku ingat tak ingat saja. Setandan kelapa? Bukan pisang ke yang setandan bagai?

Aku main Dota tak pandai mana sangat pun. Kalau main support aku suka Crystal Maiden sebab tak ada masalah mana. Mana di sini ialah magical energy to cast spells bukan mana di mana? where? aina? doko? apa semua tu.

Teringat masa kecik2 dulu aku main Diablo 2 ada kawan aku tengok. Ada satu bulatan merah dia tanya apa benda? aku jawab "life" maksudnya HP lah atau nyawa. Pastu dia tanya pulak yang bulatan kaler biru? pastu aku jawab mana pastu dia kata yang biru tu aku jawab mana dia kata lagi yang biru sebelah tu la aku jawab lagi mana yang niiiiii!! dia kata sambil tunjuk skrin manaaa aku jawab lagi suara dah naik sikit dia kata tengok la yang aku tunjuk tuu pastu aku sikit lagi nak menjerit tapi sebab aku cool so aku drag mouse ke bulatan tu pastu biar dia baca sendiri label tersebut. Kahkah.

So kisahnya aku nak trade scarf baru Crystal maiden sebab lawa.

Inilah scarf yang lawa sangat tu.

Kronologinya ialah aku trade 3 keys dgn Prismatic gem kaler putih. Pastu trade gem dengan Hook Pudge yang mythical dari kotak Diretide 2013 tu. Pastu teringat dulu aku pernah nak trade scarf CM dgn apabenda tah tapi orang tu dah trade dengan Hook so aku rasa macam ada harapan la nak dapatkan scarf CM guna hook tu.

Tapi harapan tinggi menggunung jadi macam busut semut ja pasal gila babi sungguh perangai trader di website trade d2l tu. Semua pakat nak paku habis2an tamak haloba ahli neraka punya perangai. Aku pun kedekut juga nak tambah apa tapi kedekut aku kira bertempatlah juga pasal dua2 mythical dua2 dari chest so aku anggap sama harga ja. Hook aku ada mods pulak tu.

Ini hook aku ada 2 mods

Yang trader agak2 baik tu dia decline offer aku baik2 kira ok la noty noty dia reply noty itu No thank you bukan naughty kot la ada yang hairan apahal laa reply nakal kat offer orang kan?

Yang perangai agak babi jadian tu mulalah nak suruh tambah macam2 siap ada yang kutuk2 pun ada. Eleh macam baru hari ni guna website tu. Sebenarnya aku pun 2x5 ja. Cuma aku baik sikit sebab aku elak konfrontasi. Aku ignore offer atau delete yang mana aku tak berkenan kecuali yang jenis over obvious atau kurang ajar maka aku report saja. Berbunga hati bila tengok rep dia turun lepas aku report. Huahua rasa macam pejuang keadilan gitu.

Tetiba jadi panjang pulak. Aku cuma nak cerita yang aku dah dapat scarf tu sebenarnya. Aku bagi hook tambah 1 rare item yang aku dah decide untuk buang yang mana aku tak pakai atas sebab2 tertentu iaitu kurang sedap mata memandang. Mata aku lah pun.

Pastu orang tadi tu Perusia. Dia bagi scarf ada mod wards. Aku sebenarnya nak cari mods Frostbite tetiba dia ada extra. Dan tetiba dia sudi nego sampai jadi pulak tu. So aku swap scarf tu smooth ja dia takda nak kecoh2 mintak tambah bagai.

Maka oleh sebab aku dapat apa yang aku nak, aku kata la dia baik kan? Cuba kalau dia maki aku pastu tak bagi atau mintak tambah item ka apa mesti aku tulis entry maki dia kan? Huahua aku hanyalah manusia. Inilah manusia. Bila dia suka dia pujilah dia okey dia baik bagai.

But then again, why choose to spread hateful stories when you can share something better?

Contohnya Perusia main Dota ni kan. Kalau aku share cerita pasal keharamjadahan pemain2 dan trader2 berlabel Rusia, mau tak cukup sepuluh entry. Dan bila sembang dengan kawan2 nanti akan ada yang kata "Perusia memang lahanat" "Perusia memang bahabi" dan lain2.

Sama jugak dalam perkara lain. Cuba sembang dengan siapa2 pasal benda buruk siapa2. Nanti akan ada yang menambah2 garam dan gula, cili dan lada, rempah ratus rempah ribu rempah juta, secukup rasa.

"Aku tak suka laa si X tuu. Dia suka mandi kepala saja ka apa? Ketiak tak gosok kot busuk gila la dia..."
"Aku pun tak suka la dia busuk2. Kalau busuk badan saja takpa ni hati sekali busuk. Hari tu kan dia kan bla bla bla..."

Cerita yang mula2 tak ada tiba2 jadi ada sebab ada yang mula cerita. Selalunya macam tu kan?

Sebab tu, daripada mulakan cerita tak best pasal orang, baik duduk diam2 dan cerita kalau perlu saja. Contohnya kalau diminta kesaksian dalam mahkamah. Haa ambik contoh dramatik gila.

Dan ketahuilah tiada halwa telinga yang lebih halwa daripada cerita buruk pasal orang tapi halwa yang sama kalau kena batang hidung sendiri tau pulak nak mencarut bagai. Ini jadi sebagai peringatan untuk diri sendiri juga (ayat wajib geng usrah lepas bagi tazkirah).

oktengsbai

Terima kasihlah sudi baca. Silalah LIKE sekali ;P

4 comments:

Naja Naja said...

Ya Allah... haram sepatahpun aku takleh hadam pasai game Dota yang hang dok main ni.. kahkahkah !

Hikaru Yui said...

@Naja Naja hahaha nnti free bole la try =p

Mim Hasniyah :) said...

Awat aku tak pernah dengaq pun setandan kelapa tu?
Yang aku pernah dengaq : dalam setandan pisang takkan kesemuanay busuk. Yang dalam cerita P.Ramlee tu. Haha :P

Hikaru Yui said...

@Mim Hasniyah :) aku pun tah dari mana ambik pepatah tu..rasanya baca kat cerpen kot..

btw mmg pisang busuk ka? kahkah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...