Keep calm and click click

Sesedapedia

Loading...

Thursday, November 7, 2013

Tuan rumahku wali keramat


Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim

Sebelum mula bercerita, aku nak ucapkan selamat menyambut Maal Hijrah (betul kah ucapan itu?) walaupun dah terlampau belated nampaknya. Tak apalah.

Aku nak bercerita pasal rumah aku sekarang. Sebelum itu, mari cerita pasal rumah aku di Mesir ni secara general. Obviously, "rumah aku" merujuk kepada rumah tempat aku berteduh dan bukannya hakmilik aku ke atas sesebuah rumah. Buat apa nak beli rumah kat negara orang. Bukan aku nak kawen beranak pinak kat sini pun. Kahkah.

Masa mula2 datang sini, aku duduk di Rumah Kedah di Haiyu Sabek. Rumah tu overcrowded tapi meriah in the good way. Bila dah tahun dua, pindah rumah sewa. Di Abbasiah, rumah sewa aku yang mula2 sangat tinggi tingkat paling atas dan rumah sempit tandas huduh memang sungguh menyedihkan.

Bila kawan2 aku jumpa satu rumah di tingkat ground floor, rumah lebih lebar, kosong tak ada perabot tuan rumah which means kami boleh customize seindiri nak letak apa yang patut, it was so much better.

Tandas dia luas boleh buat lompat bintang tak macam tandas rumah sebelum ni nak ketuk ketampi pun tak muat aku rasa. Buntut akan terlanggar dinding atau sinki. Jubin tandas baru juga bersih dan bila berdaki boleh sental tak rasa awkward sangat. Rumah sebelum ni jubin dia dah berkulat dan berkulapuk. 

Haaa demikianlah penghinaan demi penghinaan terhadap rumah lama. Tapi rumah tu berjasa besar. Kalau tak ada rumah tu, merempatlah kami selama nak mencari rumah baru. It's not that bad actually saja nak exaggerate untuk menyedapkan cerita.

Kewalikeramatan tuan rumah terbukti melalui peristiwa berikut :

Rumah baru aku ni roughly beginilah rupa plannya. Aku kata roughly tu sebab aku tak pandai melukis plan rumah. Aku bukan arkitek. Aku fotografer (tipu).



Mula2 pindah dulu, aku rasa macam rumah ni ada sedikit unsur bengong sebab pintu bilik dia ada kaca yang dia cat dengan warna putih bagi matching dengan pintu agaknya. So pintu tu betul2 legap la dan tak boleh intai dari luar.

Tapi, pintu bilik air tu, dia punya kaca tu tak pulak dia cat. Dibiarkan transparent. Ok takda lah transparent sangat cuma kaca dia tu tak bercatlah so possible untuk cahaya menembus masuk. Selama 2 tahun aku hidup di rumah tu dengan bilik air semi transparent. Kahkah macam lucah ja bunyinya. 

Tapi tahun ini, lampu bilik air itu menjadi bengong. Bila tekan suis tak menyala. Dia punya soket tu berfungsi. Mesin basuh dengan heater masih berfungsi dengan baik. Pehhh ayat skema gitew.

Tapi lampu tak menyala. Kena tekan soket dia ke bawah baru nak hidup. Bila lepas, dia mati. Mula2 aku lekat selotep tapi tak kuat sebab selotep jernih tu memang tak lekat kuat pun. Nak guna duct tape tak ada kat rumah la pulak.

So aku pun terai selak dengan kertas. Lipat2 sampai jadi tebal pastu selak biar soket tu jadi macam mana pun aku tak reti nak describe tapi lampu tu menyala lah. Cuma lately cara tu pun tak menjadi dah.

Maka sila scroll up ke atas dan lihat ke tempat yang aku suruh pay attention tu.

Itulah bukti tuan rumah aku ni wali keramat. Dia boleh nampak masa depan. Sebab kenapa dia renovate rumah ni, cat dinding warna putih apa semua, sekali pintu bilik punya kaca tu dia catkan tapi kaca di pintu bilik air dia tak cat.

Benda kuning dalam pelan rumah tu ialah LAMPU HALLWAY! Kahkah hallway lah sangat.

Bila lampu tu dipasang, kaca pintu bilik air yang semi transparent memungkinkan untuk bilik air diguna walaupun pencahayaannya kurang memuaskan tapi setakat nak gosok gigi atau mandi dan tak salah picit pencuci muka ke berus gigi tu boleh lah.

Dengan kaca pintu bilik dicat putih, so bila tutup pintu, bila lampu hallway dipasang, takdalah mengganggu orang nak tidur. Oh sungguh genius tuan rumah aku ni. Kalau dia masuk Akademi Fantasia nescaya aku vote. Kahkah.

Inilah cerita tentang tuan rumah wali keramat. Mesej tersurat entry ini sangat obvious. Mesej tersirat pula tersembunyi disebalik puji2an terhadap tuan rumah wali keramat. Apakah itu?










ELECTRICIAN NEEDED!

oktengsbye

Terima kasihlah sudi baca. Silalah LIKE sekali ;P

4 comments:

Diya Hanun said...

haha..mcm lucah..klaka je ayt..lolz >_<

Hikaru Yui said...

@Diya Hanun macam ja.. hehe

Naja Naja said...

Baca cerita sambil tengok pelan umah yang hang lukis buleh mendatangkan migrain rupanya.. baru ku tahu !

Hikaru Yui said...

@Naja Naja kahkahkah habih lawa dah tu =p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...