Pemollow

THYB on Facebook

Thursday, July 11, 2013

Recap sehari semalam sebelum dan selepas 1 Ramadan


Assalamualaikum. Hye.

Pagi tu, aku temankan kawan aku pergi City Stars sebab ada urusan. Naik teksi sebab kononnya nanti naik tremco kang ada jalan kena tutup lah apa susah pulak. Tapi naik teksi dia pusing2 jalan lain pun tiba2 eh lagi murah dari jalan biasa? Kahkah.

Aku temankan tu sebab kawan aku tu risau katanya nak keluar. Keadaan Mesir kan sekarang ni sedang kritikal. Perempuan pulak tu. Tapi bila sampai CS tu aku tengok orang still shopping macam biasa. Macam tak ada apa2 berlaku pun. 

Pas siap convert duit apa bagai, makan2 sikit di food court. And guess what? Jumpa kawan aku lagi segerombolan (perempuan jugak) pergi CS jugak tak gaduh siapa teman pun. Advance gitu. Tahniah diucapkan. Report JAKSI nak? Haha.

Di CS tu kami singgah jap ETIHAD Airlines sebab nak tanya pasal tiket. Katanya tak boleh buat open ticket. Entahlah.

Balik dari CS, aku ingat nak contact kawan2 aku yang pindah rumah hari tu. Ya lah nanti kata tak pergi tolong pulak kan. Haha. Tapi disebabkan henset aku tak ada kredit sejak sekian lama, aku malas nak pergi kedai topup pulak, so aku hantar mesej Fb ja sebab ada sorang ni online. Dia tak reply2 last2 aku tertidur.

Bangun tu dah Asar. Rupanya pindah rumah tak habis lagi. Lori tak datang berkhidmat. Sungguh hampeh. Kalau ikutkan boleh setel cepat tapi sampai ke Isyak baru setel. Lepas habis pindahkan barang (aku tolong kecil2an saja) dan makan2 sikit, aku balik rumah. 

Dalam perjalanan nampak kucing sedang berbuat maksiat perzinaan di jalanan. Terus aku sound kucing2 tu. Tapi kawan aku kata "Tak apa. Ni malam". Oh dan terus aku macam "ya tak ya" dan betapa sungguh alam terbentang menjadi guru. Faham tak maksud aku?

Solat Isyak aku di rumah saja sebab aku balik siap2 nak mandi apa semua masa tu orang dah azan pun. Lepas tu pergi masjid sempat lah solat terawih. Kalau agaknya pindah tadi tak siap2, maybe berjemaah di rumah saja terawih malam pertama Ramadan.

Habis solat, aku melawat rumah baru. Tengok apa budak2 tu buat. Beli lempeng arab makan dengan asal iswid. Sedap jugak. Tak pernah makan walaupun dah duduk sini 3 tahun. Aku memang malas sikit nak mencuba benda2 gini. Apa nama dia qataif ka apa? Entah.

Sahur dengan nasi dan ayam dinner semalam. Boleh la. Air aku telan bergelen2 jugak sebab takut nanti dahaga. Pagi ini pergi Tahrir untuk setel tiket. Last pilihan kami buat ialah open ticket. Semalam di ETIHAD tu kata tak boleh aku agak dia ingat kami nak beli tiket baru kot tapi di Venus Tours tu boleh ja pulak.

Berbuka puasa dengan penuh kesyukuran. Mesir pun macam dah ok. Tapi still ada redline apa tah Jumaat ni kawan aku post di Fb. 7-12hb katanya. 13hb exam Pharma. Aku expect akan tunda lagi exam. Sungguh khanazir. Tapi mudah2an semua ok, tak tangguh dah, dan aku bole buat elok2 exam serta pass dan boleh cuti lama di Malaysia. Amiin. Doa2kan.

Kalaulah di Mesir cuma ada unta, macam mana nak study medic kat sini? Tapi on the bright side, tak ada lah tamarrud jadah tu semua kalau unta2 ni yang dominate.

oktengsbai

Thanks for reading. Bye ;)

No comments: