Pemollow

THYB on Facebook

Sunday, July 7, 2013

4 times of the same joke and it's not even funny anymore.


Assalamualaikum. Hye.

Mesir mesir mesir awat banyak krisis sangat oi?

Sepatutnya 30 Jun kami dah buat exam Pharma. Tapi tunda ke 1hb kira Alhamdulillah aku baca pun tak habis lagi jugaklah. So dalam tengah prepare2 nak exam 1hb tu, tiba2 ada suatu andaian, sebab 28-30 Jun ada tamarrud jadah apa tah orang Mesir nak buat. Katanya 30hb tu acara kemuncak so 1hb tu aman damai kah nak exam?

Maka... exam tunda lagi. Yay! Huray!

Tunda ke 3hb Julai maka ada masa extra nak main Dota. And guess what's next? Tunda lagi ke 7hb pada pagi2 buta hari nak exam. Ya pagi nak exam berapa jam lagi sepatutnya masuk exam hall, ada announcement pasal exam tunda ke 7hb. Aku tahu awal sebab aku jenis berjaga tak tidur. Musim panas kalau tidur malam nanti subuh pukul lima padahal pukul tiga dah masuk waktu maka jadilah aku spesis nocturnal.

30-1-3-7 dan sepatutnya nanti beberapa jam lagi aku akan ambil exam tapi ada ura2 lagi exam akan ditunda ke tarikh yang akan diberitahu kemudian. Hamboi dia dulu tunda ada tarikh la ni tunda buat suspens pulak? What the...?

Sebagai manusia yang terlahir dengan sifat malas sejak azali, aku suka la dengan tunda2 exam ni. Orang khatam silibus 4 kali sebab exam tunda 4 kali aku punya 1st reading pun tak habis2 lagi. Sungguh kejadahan apakah dengan diriku ini? Aku pun tak pasti.

Tapi, dalam malas2 aku pun, aku tak senang duduk dengan kes tunda2 sesuka hati mak nenek hang ni. Tengok, sampai tahap aku pun dah tak larat nak menunda, bayangkanlah perasaan bebudak yang cemerlang gemilang terbilang tip top tu rasa macam mana? Mesti mereka seperti cacing kepanasan. Aku tak sampai la tahap cacing panas. Cacing suam ja kot? Hehe.

Mesir oh Mesir. Dulu kemain lagi nak tumbangkan rejim Mubarak ececeh guna perkataan rejim terasa diriku bagai menulis artikel surat khabar pulak. Ahhh kira si Hosni murtabak tu dulu hangpa dok benci sangat? La ni dah ada pengganti baik punya, yang dilantik oleh hangpa sendiri, pastu nak demo2 lagi apa kejadahnya?

Dr Morsi tu sikit punya bagus, bagilah dia peluang. Dia nak repair kerosakan 30 tahun dalam masa setahun memang tak boleh la. Dia manusia. Bukan dewadewi tokong hindu ada lapan tangan senang nak buat kerja 4x kelajuan manusia biasa buat kerja.

Tapi itulah. Negara still bergolak sesama sendiri. Siap ada yang terbunuh. Aku takda la empati sangat benda2 gini tapi bagi aku nyawa tu mahal. Jangan senang sangat nak ambil dari orang. Buat apa berkumpul2 sampai ada yang mati? Kalau rasa ada point tak apalah maybe aku yang tak faham kot tapi still kalau ada nyawa melayang, itu sudah melebih2. Benda melebih2 ni jangan dok amal sangat. Munafik. Tuhan benci.

Buat mereka yang tertanya2 apakah situasi di Mesir, sila baca berita tapi pastikan mindset kena betul. Kalau berita tunjuk ada bom sini sana, orang mati sini sana, kebakaran apa jadah semua tu berlaku tapi di tempat yang tertentu saja. Tak adanya semua tempat macam tu. Shopping mall City Stars tu kawan aku kata sihat ja pun still beroperasi macam biasa.

Rumah aku ni, ok ja tak ada apa aman damai boleh main Dota hari sebab exam tunda. Kalau dalam kepala kamu ada andaian Mesir ini dah jadi padang jarak padang tekukur maka silaplah andaian itu. Padang tekukur apa burung tekukur sekoq pun takdak. Atau aku yang tak kenal kot burung tu rupa macam mana. Hehe.

Tapi kalau kerajaan Malaysia nak buat evakuasi, kami menantikan dengan hati yang lapang. Sapa tak mau balik free walaupun aku dah beli tiket segala. Adoi exam tunda ni menggendalakan plan2 yang telah dirancang teliti. Kesian kawan2 aku yang beli tiket 10hb, 11hb sebab kena tukar tarikh. Tak pasal2 kena bayar lebih.

Tiket aku 15hb kalau ikutkan tarikh exam final paper 13hb maka mungkin sempat aku nak balik tapi kalau kes tunda menunda ini berterusan, maka tiketku terancam dan aku kena tukar tarikh. Arrgghhh tidaakkk!

Apa2pun Pharma aku baca tak habis lagi 2-3 topik. Setiap kali aku dengar announcement tunda, kelajuan bacaan aku menjadi slow daripada 10m/s sehari kepada 2.5 m/s sehari. Haa gitu.

Doakan aku rajin dan mengambil iktibar perjuangan rakyat Mesir dan berkobar2 dalam pelajaran. Doakan Mesir aman. Doakan Malaysia aman. Doakan aku berjodoh dengan si dia... eh eh apa ini? Haha. Paling penting, doakan kami semua selamat naik ke tahun empat pada sesi berikutnya.

Aku rasa Morsi ada imej baik. Kalau di Malaysia susah nak cari yang imej baik. Ada, tapi tak banyak. Yang jenis imej muka penyapu, skandal sana sini, rasuah, haaa puak2 turun bala tu banyak. Sebab tu aku suka Morsi. Dan aku sedih jugak la ujian macam ni jadi kat dia. Rasa macam rakyat Mesir ni keji sangat.

Hangpa nak tamarrud jadah apa? Penumbuk mau? *dialog rekaan semata2*

Oh lagi satu, kepada mereka2 yang tertentu yang menempah barang2 tertentu dari aku, maka di sini aku nak buat announcement yang aku tak berani nak jamin sama ada aku boleh belikan atau tak. Bukan apalah. Pekeliling keluar katanya jangan merayau tak ketahuan so sebagai pelajar yang patuh aku pun tak berani la nak lawan arahan. Hehe. 

Nanti kalau exam dah setel ke apa, aku try lah cari barang2 itu semua tapi kalau keadaan tak mengizinkan, aku mintak maaf siap2 la noh. Takpa aku di Mesir lagi 3 tahun kalau tahun depan aman damai aku belikan ea? Aku boleh ambik tempahan tapi aku tak jamin boleh setel atau tak. Tapi tempahan dah ditutup dah kecuali untuk sahabat handai dan ahli keluarga terdekat saja. Huahua.

oktengsbai

Thanks for reading. Bye ;)

No comments: