Pemollow

THYB on Facebook

Friday, May 10, 2013

Selepas habis PRU13... maka...?


Assalamualaikum. Hye.

Beberapa hari lalu ialah keputusan PRU13.

Haaaaa kan tepat ramalan aku? Aku memang pandai bab ramal meramal ni. Ada bakat jadi tukang tilik cumanya kerja tu kan tidak halal di sisi syarak sebab tu aku tak buat. Cuba kalau dibenarkan, rasanya aku dah berhenti sekolah dan terus buka booth tilik nasib ja. Kahkah.

Ok main2 ja kat atas tu jangan serius sangat.

Well, aku dah boleh agak yang BN tetap akan reign supreme. So aku tak terkejutlah. Cuma aku terkilan juga sebab hajat di hati nak tengok pucuk pimpinan bertukar. ye lah nak jugak aku tengok macam mana PR nak laksanakan manifesto2 gempak yang dilaung2kan itu.

Pendidikan percuma, harga kereta turun, harga minyak turun, harga tol turun, semua itu meningkatkan kualiti hidup rakyat. Kalaulah dapat capai semua tu, tak payah BR1M pun tak apa.

Tapi itulah... aku pun pelik juga kenapa rakyat Malaysia tak mahu bagi peluang? Kalau nanti PR pun mangkuk 2X5, haaaa undilah BN balik masa PRU14. Sekarang ini, apa yang kita nampak selama 55 tahun, akan terus kita nampak untuk 5 tahun lagi. Boring oi.

Tapi rakyat has spoken. So dah sendiri pilih, sendiri tanggunglah baik buruknya. Tapi insya Allah semua baik2 saja kot. Isu bangla, dakwat kekal tidak kekal kerana yang kekal hanyalah Allah Azza Wajalla, Suruhanjaya Pemakan Rasuah, TNB keji potong letrik sebab tak bayar bil, dan sebagainya bolehlah letak di tepi sebentar.

Siapa boleh jamin dengan aku, kalau semua isu di atas tiada, adakah PR akan menang? Siapa boleh jamin? Tak ada kan?

Sebab walaupun kita lihat betapa pembangkang menang besar di internet, kita kena ingat media yang sampai kepada rakyat tetaplah 3 iaitu Tv, suratkhabar, dan radio. Semua tu tetap saja bersifat one sided. So tak boleh nak kata apalah sangat.

Dan teori aku, orang yang membanjiri stadium, ceramah Anwar, yang pergi himpunan2 segala bagai tu mungkin 98% berumur antara 18-20 tahun kot. So tak layak mengundi. Maka kalahlah pembangkang. Huuuhuu.

Sekarang ni dah tamat PRU13, maka hiduplah macam biasa. Semoga nanti PRU14, bebudak yang tak boleh mengundi pakat2 boleh mengundi dan cuba lagi untuk tukar. Dah kata kerajaan sedia ada ni korup sangat kan? Nanti 5 tahun lagi kita usaha lagi.

Tapi mengenangkan perangai masing2 aku rasa kena ada miracle dari langit ketujuh dulu kot baru nak boleh menjadi. Selalunya yang pedajal orang2 kita pun orang2 kita juga. Lepas tu nak main isu perkauman pulak. Sungguh seperti tidak halal (cara sopan menyebut "macam haram").

Selamat menjalani kehidupan. Buatlah apa yang patut. Join petisyen mencabar keputusan PRU ke apa kan. Tak pun joinlah apa2 kegiatan berfaedah. Main dota ke. Habis tak ada apa nak buat bolehlah baca Naruto chapter latest.


oktengsbai

Thanks for reading. Bye ;)

4 comments:

Kayun said...

apa2 pun xpa. yg penting buat masa ni aku nak baucar buku tu. fuhhhh

arsal74 said...

x pyh cakap byk..balik nnt pastikan daftar sbg pengundi... jgn esok nak p/raya br dok bisng nama x dak dlm daftar pemilih :p

Hikaru Yui said...

@Kayun haha sapa pun xpa noh.. hehe

Hikaru Yui said...

@arsal74 insya allah.. tgklah camna cgu =p