Pemollow

THYB on Facebook

Wednesday, March 20, 2013

Suatu bodoh yang boleh dibanggakan


Assalamualaikum. Hye.

Mukashi no hikari ima izuko?

Sajak jepun (kot... ke lagu? entah) yang aku belajar dengan Sugan-sensei masa kat sekolah dulu. Huiii teringat memori sekolah, subjek Bahasa Jepun antara yang paling sour2 sweet sebab banyak aktiviti dengan kawan2 dan sensei.

Maksudnya lebih kurang - Cahaya dulu, sekarang di mana?

Sebagai manusia yang pernah dapat UPSR 5A, PMR 9A, dan SPM 11A, aku memang ada benda alah mukashi no hikari ni. Sayangnya, ima izuko? Hehehe.

Mungkin inilah yang dikatakan lupa diri, tak pun istidraj. Betul dulu masa SPM aku mana berusaha sangat pun. Pastu ramailah yang kata aku ni geniuslah apa. Padahal...

Habuk pun tarak! Kahkahkah.

Aku rasa, manusia ni dia ada masa2 dia nak bersinar. Late bloomer dengan early bloomer gitu. Maksudnya aku dulu2 dah merasa jadi budak cerdik tu macam mana. So bila dah besar ni jadi bengong lah pulak. Boleh dak macam tu? Kejadahan apakah? Haha.

Salah diri sendiri. Malas bukan orang suruh. Sendiri yang pilih. Sendiri terjun sendiri mati lah kan? Cumanya sekarang, instead of let go mukashi no hikari, aku tahu aku patut cuba dapatkan kembali. Pergi mampus sama mukashi no hikari. Dapatkan ima no hikari. Ada ke?

Tak mustahil kalau aku bermula sekarang, aku boleh naik semula. Tapi apa yang mustahil ialah, aku ni pemalas jadi aku memang tak mulakan apa2. Kahkahkah tak dapat dibantu.

Bak kata seorang senior anonimus - Zaman nak bersaing nombor satu tu semua masa sekolah je. Bila dah masuk kolej, bagi lepas tahun sudah.

Serius aku rasa dia memang dah berputus asa. Tekanan barangkali. Tapi mengenangkan status aku sekarang, aku rasa itu ialah at the very least yang aku boleh hold on to. Sebab tak mahulah nak repeat year gila kot dah la zakat tak supply kalau tahun mengulang. Nak korek duit dari mana? Bontot Saiful Bukhari? Aku bukan Anwar! Eh terlucah dan melibatkan sentimen politik pulak.

Mari sini aku nak ajar sekecil2 usaha untuk menjadikan kebangangan di sekolah/kuliah sesuatu yang boleh dibanggakan. Untung2, tuhan pun bagi pahala. Ya adik2ku. Jadi bangang tapi dapat pahala. Nak?

Caranya ialah, selalu berusaha lagi keras sikit saja lagi dari biasa sebab dah sedar diri tu bangang kan so kenalah usaha lebih. Dan jangan lupa berdoa. Manalah tahu tuhan nak bagi. Kalau tak mintak pun tuhan bagi tapi minta lagi afdhal gitu.

Lepas tu kalau ada kelas tambahan ke apa, atau revision classes trylah pergi kalau tak ada halangan apa. Biar itu jadi bukti kita sanggup berusaha. Aku kena join kelas Parasit sebab dapat below 60% masa midyear. Malu ooo tapi kalau dah bangang lepas tu orang nak buat kelas tambahan free pun tak mahu pergi, aku rasa itu lagi memalukan.

Dan belajarlah untuk redha. Bukan bermaksud "Aku dah ditakdirkan bangang biarlah aku bangang selama2nya" sebab itu bukan definisi redha. Redha itu bermaksud bila kita usahakan sesuatu tetapi kita tak dapat, kita tetap terus berusaha sebab kita yakin usaha kita itu Allah tidak sia2kan.

Sama juga kalau kita tak berusaha lepas tu tak dapat hasil, kita redha lah kesalahan kita tu dan betulkan di masa depan. Jangan menyeksa diri pulak dah tak pass exam kecik exam besar pun nak bagi melingkup? Tak jadi la woi.

Ya. Aku takut. Tapi kalau takut saja tanpa ada usaha dan tindakan, takda guna juga. Jadi mari tamatkan entry dan studylah untuk exam Parasit Khamis ni. Padahal esok. Macam jauh lagi ja bila sebut "Khamis ni". Hahaha.

I hope so, boy.


oktengsbai

Thanks for reading. Bye ;)

4 comments:

Nor Izzati said...

Haha. Mcm baca cerita pasal diri sendiri pun ada.

Gudluck exam Parasit.
=)

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI said...

kalau dah tahu bangang , study la kuat cikit..opss , terkena kat batang hidung sendiri...hahaha
n totally agree with your senior , kalau dah masuk kolej janji lepas tahun sudaa...kalau nak berlumba dapat nom 1 , mmg tak larat la... zaman belajar kat kolej dgn sekolah , mana sama..

Hikaru Yui said...

@Nor Izzati terima kasih =p

Hikaru Yui said...

@NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI huhu tp klu boleh maintain lagi lah best kan? tgk kawan2 yg power2 tu.. jeles gak la =p