Pemollow

THYB on Facebook

Tuesday, March 5, 2013

Internet, rage, and aging.


Assalamualaikum. Hye.

Di rumah aku ni, ada banyak barang dah rosak. Kalau tak rosak pun, hampir2 nak rosak. Mula2 dulu rosak pelapik jamban. Untuk pengetahuan, pelapik tu dah detached dari tempat asal dia dan kalau tak kena cara, nanti dia jatuh lepas tu bunyi macam perang dunia kedua.

Dapur pun dah banyak kali terbakar. Bunyi macam dahsyat sebenarnya yang terbakar tu tempat letak periuk tu saja. Sebenarnya aku tak tahu nama proper dia tapi sila bayangkan dapur gas biasa dan tempat kita letak periuk bila nak masak tu, haaa benda tu lah asyik terbakar. Ada tiga tapi satu saja yang ok.

Pintu rumah juga sudah rosak. Tapi dibaiki segera sebab kalau tak baiki nanti tak bole masuk rumah. Itu sungguh dahsyat kalau nak dibandingkan dengan pelapik jamban jatuh atau pelapik periuk terbakar.

Tapi, atas sebab2 tertentu, ada suatu benda yang rosak tapi tak baiki sampai sekarang. Ya. Internet.

Aku pun tak tahu masalahnya apa tapi sungguh menyebabkan hati tidak tenteram dan mulut mahu mencarut namun dengan iman senipis kulit bawang yang masih bersisa di dada, aku tahankan saja. Sabar gitu.

Orang yang pandai cakap arab dan deal dengan tuan rumah macam buat taktahu. Nak harapkan aku setakat nak beli Bekhero dengan Borio bolehlah. Last2 sekali terpaksa subscribe broadband balik macam dulu2 di Rumah Kedah.

Namun, jiwa tetap tidak aman kerana broadband sekarang ni dah tukar polisi. Babun sungguh. Dulu kalau dah habis quota, dia still boleh surf internet walaupun dengan kelajuan siput babi yang ada angin ahmar. Sekarang ni, jangankan siput. Bila quota habis, memang dia koma terus.

Tak pasal2 aku kena fikir masak2 sebelum bertindak untuk online. Ya lah kalau nak pakai data lebih boleh saja tambah duit. Dapat quota banyak GB tapi meranalah poket aku. Kalau pencuri babi tak curi duit aku, balance dua ribu tu boleh la pakai buat support broadband. Masalahnya sekarang cuma tinggal dua ratus.

Ahhh teringat dulu2 masa kecik2, cuma perlu buat keputusan untuk makan, tidur, berak, dan menyusahkan mak bapak secara berkala. Setiap keputusan itu pulak takkan menyebabkan dunia jadi huru-hara.

Berbeza dengan sekarang bila dah besar, tambah pulak sejak bergelar mahasiswa ni kan. banyak sungguh benda nak kena fikir pun. Umur dah baligh akal dah mumaiyiz segala amal ditanggung sendiri. Nak bercakap dengan orang pun fikir dua tiga kali.

Kalau nak ikutkan nafsu online, kena bayar lebih. Kalau tak online, tak senang duduk. Nak ganti online dengan perkara berfaedah seperti baca buku atau berprogram usrah dan tarbiyah nanti hujan merah turun pulak. Kahkahkah.

So nak tak nak terpaksalah aku prioritize internet aku ni.

Kalau dulu pakai wi-fi aku nak main Dota 2 bila2 masa pun boleh, dan nak buat apa dengan internet pun boleh, sekarang kena fikir2 dulu. Nanti habis quota tak pasal2 ja kena topup lagi. Bulan ni saja dah LE200 aku habiskan untuk internet semata2.

Kalau nak internet free boleh bertandang ke rumah rakan2 yang ada wi-fi tapi aku segan dan malu. Lagipun selagi aku mampu nak taja broadband sendiri, aku gunalah duit sendiri. Nanti dah habis quota lagi sekali aku pergi rumah kamu semua ya kawan2ku yang budiman sekalian.

Mungkin juga tuhan sedang nak bagi aku peluang supaya aku kurangkan online dan banyakkan baca buku sebab exam dah dekat dan result midyear aku pun bukannya indah mana. Fail pulak tu. Tapi masih sempat nak cover kalau aku pulun untuk final punya. Asal lepas sudaaahhhhh. Boleh macam tu? 

Untuk aku bolehlah sebab akulah aku. Tapi kamu yang cemerlang gemilang terbilang tu jangan tiru. Sila teruskan kejayaan yang telah dicapai. Aku special case. Hahaha.

So aku bercadang instead of online tak ketahuan refresh page Fb dan 9Gag, lebih baik aku tengok movie atau tulis blog. Lepas tu kalau tak pakai internet, tutup connection supaya dapat jimatkan data transfer. Main Dota 2 jangan lebih 3x sehari. Ok tak? Ok lah daripada 18x sehari kan?

Doa2kanlah internet rumah aku dapat sihat seperti sediakala dan doakan2 juga azamku nak rajin. Azam ja lebih tindakan tak ada so tak guna jugak last2 pun.

Well... bila internet tak ada aku jadi macam ni...

Kahkahkah

oktengsbai

Thanks for reading. Bye ;)

4 comments:

Panggil Aku Han said...

klau terpaksa sgt aku crack line org...
* -_- teruk2

Hikaru Yui said...

@Panggil Aku Han huiii pandai ka? ajaq sat mcm mana nak buat =p

Panggil Aku Han said...

hg dpn mata aku boleh ajaq jauh2 nk buat tuto aku kureng sikit.. :P

Hikaru Yui said...

@Panggil Aku Han haha ok nnti kita buat kelas pemelajaran musyafahah okies =p