Pemollow

THYB on Facebook

Monday, January 14, 2013

Allah and Jesus?


Assalamualaikum. Hye.

Isu kalimah Allah ni rasanya dulu2 masa aku sekolah menengah lagi dah ada dah. Lama dah kan? Tapi sekarang ni dia jadi macam hangat balik. Macam lauk semalam kita panaskan balik sebab nak makan buat sarapan. Maybe sebab pilihan raya dah dekat kot.

Sebenarnya ini bukan satu masalah besar pun. Apatah lagi nak kata masalah ni ialah satu isu umat yang sangat penting untuk dibincangkan dan sampai nak mengkafirkan orang itu dan orang ini memang teruk sangat tu. Ini hal umum. Nama Allah saja pun.

NAMA ALLAH SAJA PUNNN???????? APA KAU NI TAK SENSITIF DENGAN ISU UMAT ISLAMMMMM???!!!
-reaksi sesetengah orang

Kan??? Apa masalahnya orang kristian nak guna nama Allah dalam Bible? Bible negara lain dah guna lama dah. Aman damai ja pun orang2 kat sana???
-reaksi sesetengah yang lain.

I despise both. Kahkah.

Well here goes my stand. Aku tak kata aku punya pendapat paling best sebab aku ni bukan pandai pun. Tapi kalau tunggu pandai baru boleh bagi pendapat, susah la jugak. Tak apa aku share saja. Ada apa2 komenlah kita buat muhasabah gve and take gitu.

Aku nak stress-kan di sini yang kita kena bezakan antara orang bukan Islam "SEBUT" nama Allah dengan "PENGGUNAAN" nama Allah itu sendiri.

Pertama sekali, kepada yang merasakan kalimah Allah itu eksklusif untuk orang Islam saja, maka anda salah. Allah itu tuhan semua. Bukan setakat orang Islam. Orang bukan Islam pun tuhan mereka Allah juga. Cuma mereka tak percaya dan menafikan, so jadilah mereka itu musyrik, kafir, dan sebagainya.

Jangan tak percaya. Kuman bakteria salmonella, staph aureus apa jadah tu pun makhluk tuhan juga. Siapa tuhan mereka? Allah lah.

Kedua, kepada yang merasakan kalimah Allah itu untuk semua, boleh diguna oleh sesiapa saja bila2 masa di mana jua, maka anda pun tak berapa nak betul juga. Sebab memang nama Allah itu ada keriteria2 tertentu juga.

Sebab tu aku kata. Bezakan antara "sebut" dengan "penggunaan". Kita tak boleh larang kalau ada apek kata "Alhamdulillah dapat rezeki banyak hari ni" sebab memang Allah pun yang bagi rezeki kepada dia. Walaupun deep inside dia bersyukur kepada Gautama Buddha tapi itu benda dalaman dia so lantak dia lah. Tapi zahirnya dia sebut "Alhamdulillah" atas rezeki yang dia dapat dan itu ialah benar. So ada masalah ke? Tak adalah jawabnya. Boleh ke? Boleh lah kenapa tak boleh pulak?

Mari aku bagi contoh ekstrem sikit. Ada orang Hindu kata "Kenapa Allah bagi dunia ni tak aman? Perang sini sana kebuluran dan kemusnahan alam sekitar habitat flora dan fauna?" Adakah kita nak marah dia? Bukankah apa saja yang berlaku atas muka bumi ni Allah yang tentukan? Walaupun tak enak didengar tapi apa yang patut kita buat ialah terangkan pasal kekuasaan Allah. Bukan nak marah dia pasal dia sebut nama "Allah" tu.

Tak adil kalau kita larang orang bukan Islam sebut nama "Allah" kalau apa yang dia sebut tu secara zahirnya tidak bercanggah. Bahkan, orang Islam pun bukan semuanya betul sangat. Kalau ada orang Islam kata "Allah tidak adil". Tu macam mana kira?

Itu pasal "sebut". Mari kita masuk ke bab "penggunaan" pula.

Masalah yang aku nampak hari ini ialah ulamak2 banyak bagi ulasan pasal orang bukan Islam yang sebut nama Allah, Alhamdulillah, Insya Allah, dan lain2 lagi. Ahah aku teringat masa dulu2 aku sekolah rendah, aku ada pergi tuisyen dengan seorang cikgu bangsa Cina. Bukan Islamlah aku assume walaupun dia tak pernah sembah tokong depan aku. Sekali tu aku ada dengar dia sebut "Masya Allah". Terus aku dan kawan aku berpandangan. Waktu tu excited la "eh cikgu aku ni masuk Islam ke?" dan berbagai persoalan timbul.

Boleh jadi dia sebut "masalah" tapi dengar macam "Masya Allah" atau boleh jadi juga dia memang sebut "Masya Allah." Either way, adakah ia satu masalah? Tak. Sebab apa tak? Sebab, dia sebut tu pasal ada budak jawab soalan salah (IIRC). So biasalah kan kalau kita tanya 3 kuasa dua sama dengan berapa, tiba2 orang tu jawab enam. Kita pun "Masya Allah budak ni soalan kacang macam tu pun tak boleh jawab apa punya bangang?"

Dan pasal "penggunaan" ini boleh jadi betul atau salah. Kalau betul, tak apalah tapi kalau salah pulak, dia ada dua kategori iaitu salah yang disturbing dan salah yang tak disturbing.

Contohnya kalau kamu jumpa cikgu bangsa Cina beragama Buddha sambil memberitahu result exam kamu gempak macam nak mintak penyepak punya cemerlang, maka dia pun kata "Inna lillahi wainna ilaihi rajiuun" so ini ialah salah yang tak disturbing. Betulkan saja dan bagi phrase yang betul untuk disebut sebagai tahniah. Habis cerita selesai masalah.

Tapi apa dia salah yang disturbing tu? Haaa kes yang ada depan mata kita sekarang ini lah. Kes orang Kristian nak guna nama Allah sebagai translate kepada God dalam Bible edisi bahasa Melayu.

Nampak tak stand aku macam mana? Aku tak rasa menjadi suatu masalah kalau orang bukan Islam nak "sebut" nama Allah. For the love of god, kita sebut Buddha, Brahma, Vishnu apa semua tu tak ada siapa nak kecoh pun. Kalau mereka nak sebut Allah apa masalah?

Dan kalau mereka nak agungkan tuhan mereka tapi sebut Allah, tapi dalam hati ada tuhan masing2, pun tak ada masalah. Soalnya hati, sukar dimengerti (lagu) so itu serah kepada Allah. Kita bukan boleh baca hati mereka pun.

Kalau mereka sebut Allah di tempat yang salah, pun tiada masalah. Cuma kita kena betulkanlah.

Tapi kalau nak "guna" nama Allah dalam kitab Bible yang memang sah2 bertentangan dengan akidah, nak translate God dalam Bible yang ada anak tu kepada Allah, habis tu nak jadi apa? Allah tu ada anak?

Aku rasa ulasan Dr MAZA tu agak ok dan relevan. Sebab dia tak salahkan orang yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam. Memang agama tak larang. Dan dia pun bawa bukti yang boleh dipakai. Cumanya aku tak setuju satu dua perkara sebab dia cuma sentuh isu "sebut".

Aku tak nafikan yang Bible dalam bahasa Arab lagilah kita patut gerun. Bayangkan ada orang bagi kita Bible dalam bahasa Arab. Macam mana nak beza dengan Alquran? Juzuk 30 pun tak hafal habis lagi. Kahkah.

Tapi itulah masalah sebenarnya. Orang kita terlalu tak bersedia dengan perkara ini. Aurat pun tak tutup habis. Nak face to face dengan Bible. Ada nama Allah pulak tu dalam Bible tu. Berani?

Cuba bayangkan kita terbaca statement "Dan Allah berkata kepada anaknya Wahai Anakku blablabla..." atau "Isa berkata Wahai Allah ayahku blablabla..." adakah kita akan terkejut atau kita buat dunno atau kita melenting atau kita percaya Ohhh Allah ada anak rupanya. Betullah tu kalau ada mak mesti ada ayah kan? Kan? Kan?

Is it a good thing? For the people yang baca Quran pun belum tentu betul tajwid.

Aku cakap terus-teranglah. Aku pun bukan familiar sangat dengan Quran. Baca hari2 tapi bukan hafal pun. Baca makna tapi nak kata menghayati tu tak sampai tahap lagi kot. Aku yakin orang ramai di luar sana lebih banyak mengaji dari aku dan mendampingi Quran lebih dari aku.

Tapi kasihanilah aku dan orang2 yang macam aku. Tak pasal2 nanti jadi konfius dengan agama sendiri. Bukan aku nak kata orang Kristian ada agenda tersendiri ke apa. Bukan nak berburuk sangka sangatlah. Cuma kalau fikir balik, bukan ada manfaat pun kalau mereka guna nama Allah tu. 

Apa kalau dalam Bible bahasa Melayu sebut "Allah ada anak" maka nanti Allah betul2 beranak? Tidak.

Apa kalau kita benarkan orang Kristian baca "Allah ada anak" dalam bible maka nanti mereka masuk Islam secara berbondong2 (Surah Nasr)? Tidak juga.

Habis, what for? Tapi kalau kita kata, ada orang yang tak berapa faham agama, come across ayat yang seakan2 ayat Quran, siap ada nama Allah, tapi isi kandungannya meragukan. Dan dia pun tak banyak fikir. Ambik buat kata2 hikmat, buat hiasan dinding rumah, dan sebagainya.

Lagi dahsyat, sebar pulak kat orang.

Benda yang negatif tu kita boleh ramal. Bukan nak pesimis sangat tapi tak salah nak berjaga2. Aku pelik jugak dengan orang yang nak benarkan tu. Kalau sebut pasal Merry Christmas punyalah nak larang. Haram dan sebagainya. Padahal terang2 ucapan tu untuk perayaan. Bukan kita percaya. Cuma nak rai.

Tapi kalau translate Allah dalam Bible tu boleh pulak.

Lagi satu, Orang Kristian ni sangat jelas mereka menggambarkan Jesus dan God. Ada lelaki hensem rambut panjang pakai jubah putih, dan lelaki yang tua berjanggut panjang apa semua tu gambaran mereka. Nak ke kalau mereka lukis semua gambar itu lepas tu label dengan nama "Allah?"

Kalau ini Jesus si anak, maka boleh je nak imagine muka si bapak. Kan?

Ya dalam Quran membuktikan orang Kristian tu sejak dulu buat macam tu. Nabi tak pernah larang. Tapi kalau kita try fikir zaman tu, agaknya kalau ada orang kristian kata Isa tu anak Allah, dan ada orang jadi konfius, nabi boleh terus jawab.

Hari ini, dengar kuliah ustaz Azhar pun sebab nak gelak2 je. Siapa nak tolong bagi jawapan kalau kekeliruan tu datang?

So much more harm than good.

Oklah malas nak tulis panjang2 bukan ada orang baca cuma aku nak share pendapat saja. Last point, kalau still rasa benda ni tak mengancam apa2, mari sini aku nak bagi cabaran sikit.

Lepas ni kan, bukak facebook, lepas tu update status "I LOVE JESUS". Tak pun jerit kuat2 "JESUS I LOVE YOU!!!". Tak pun buat statement "I believe in Jesus".

Berani tak? BERANI TAK???

Konferm tak berani. Padahal Jesus tu nabi Isa. Kenapa tak sayang nabi Isa? Kenapa tak percaya nabi Isa? Kenapa ada masalah nak sebut I love Jesus?

Padahal dalam rukun Iman ada perkara percaya kepada nabi. Nabi Isa tu bukan nabi ke? Habis kenapa takut nak sebut "I believe in Jesus?"

Lagi satu, kalau dah yakin sangat Allah dalam Bible takkan bagi kesan, nanti ada anak, ajar dia nama2 nabi. Guna lagu kumpulan Raihan tu kan, "... Yunus, Zakaria, Yahya, JESUS... wa akhirun khatimul anbiya, Muhammad al-Mustofa". 

Berani ke? Konferm tak. Sebab apa? Sebab dah ada nama Isa. Kenapa nak pakai Jesus kan? Samalah kes God dalam Bible pun. pakailah nama Yahweh tu. Apa masalah?

Nampak tak masalahnya sekarang? Bila "penggunaan" itu salah, maka itulah masalah. "Sebut" tak apa. Bukan ada kesan apa pun. Bodoh jugak orang yang nak larang sebut tu.

Kesimpulannya, sesiapa nak sebut Allah pun sebutlah tapi kalau nak guna nama Allah dalam Bible edisi bahasa Melayu, aku rasa baik jangan.

Walaupun aku tak yakin ada orang baca sampai habis apa2pun oktengsbai

Thanks for reading. Bye ;)

2 comments:

Kumbang Jingga said...

ok entry yg panjang dan sgt detail..anyway sy setuju point2 dlm entry nie..even majlis fatwa kebangsaan dah haramkan penggunaan nama ALLAH dlm terjemaahan bible melayu

Hikaru Yui said...

@Kumbang Jingga dah ada keputusan ka? xtaw la pulak pasal yg tu =p