Pemollow

THYB on Facebook

Friday, October 5, 2012

Selfish Thoughts : Muafakat Membawa Almari


Assalamualaikum. Hye.

Kadang2 kena fikir diri sendiri juga. Ceritanya pasal pindah rumah. Sekarang musim pindah rumah lagi di Mesir. Banyak sungguh orang pindah rumah.

Aku pulak ada penyakit misteri. Peyakit misteri ini tidak memungkinkan aku buat kerja berat. Dan kesan penyait ini memang aku tak boleh buat kerja berat. Nama penyakit ini ialah Penyeganomia Pemalasiasis.

Jadi aku memberi cadangan2 seperti berikut

1... Pilih rumah tingkat rendah2 sikit.

Tingkat paling atas tu lah orang nak sewa. Haish.

Sila elakkan duduk tingkat 18. Lepas tu nak pindah pergi tingkat 25 pulak. Mati lah camni. Aku faham rumah bukan kosong ikut suka hati mak bapak kita tapi usahalah cari rumah yang rendah2 sikit. Tingkat 3 ke tingkat 4 ke boleh tahan lagilah.

2... Perabot yang sederhana

Almari besar macam ni... tah2 bawak pergi Narnia... kahkah

Mungkin sungguh mustahil nak dapatkan rumah yang dekat dengan universiti, lepastu selesa, lepastu tingkat pulak rendah tak payah naik tangga tinggi2. Ok payah nak dapat rumah idaman macam tu. Fine. Duduklah tingkat sepuluh pun tak apa lah.

Cuma almari tu kalau boleh tak payahlah besar 3x saiz orang. Nak mengangkatnya pun jenuh juga. Realiti kehidupan tak macam Popeye makan bayam terus kuat. Kalau camtu senanglah nak pindah rumah ja sedia bayam banyak2. Kahkah.

Kenapa?

Bukan apalah. Mungkin aku saja yang tak larat nak angkat atau malas atau memang betul pun dua faktor di atas menyebabkan banyak masalah. Contohnya, perabot lawa beli mahal2, lepas tu nak diangkat ke tingkat 7 tingkat 8. 

Lepas tu yang angkat pun bukannya angkat elok2 dengan tangga apartmen pun sempit, tak rata apa semua. Lepas tu terlanggar2 dinding, mulalah nak rosak, lekang sini sana, tercabut lacilah, pintu terkeluarlah, semua ada.

Lepas tu orang yang angkat pun bukannya ada jaminan selamat. Maunya terhempap almari besar tu? Mana nak tahu kan? Kalau dah nak jadi boleh buat apa sangat?

So pakailah almari kanvas yang boleh lipat2 tu. Ringan pun ringan. Angkat sendiri pun boleh. Misalnyalah.

3... Salurkan harta pada jalannya.

Hulur sikit ja. 

Kalau dah kata rumah tu selesa, elok, insya Alah nak duduk situ lama, maka belanjalah sikit duit tu. Kalau ikut kepala otak aku, aku cadang upah orang Arab ja angkat benda2 berat tu. Mereka lain gagahnya. Angkat peti ais sorang2 ja tak macam orang kita.

Insya Allah tak sampai tahap kebuluran pun kalau upah orang arab angkat barang. Tak payahlah suruh dia angkat semua. Memanglah mahal. Bagi yang besar2 sudah. Yang kecik2 biar orang kecik2 bawak. Ok jugak apa.

Kuat gitu macam badak sumbu.



Heehee aku sedang menantikan dan expect nanti ada orang nak kata 

"buatlah ikhlas kerana Allah nanti akan dimudahkan urusan" 

"orang lain yang kecik dari hang pun angkat banyak dari hang tak banyak mulut pun" 

"kalau takmau tolong tak payah... duduk rumah update blog jaa"

Macam2 pendapat orang. Tak apa aku ada pendapat sendiri. Lagipun ini selfish thoughts saja, Of course aku mengutamakan diri sendiri dah nama pun selfish. Ini cadangan2 bernas dari aku melihat kepada keadaan semasa. Sila buat2 tak kisah kalau suka. Kahkahkah.

oktengsbai

Thanks for reading. Bye ;)

2 comments:

Panggil Aku Han said...

klau perabot tu aku rsa xpyh over sgt kot bwk yg perlu...almari lipat2 ok ape...:P :P




#Penyeganomia Pemalasiasis

pandai kau buat istilah saintifik utk penyakit ni ye...hahahah

Hikaru Yui said...

@Panggil Aku Han

kan? nnti hujung2 pengajian nak balik msia jual kat junior gak =p



boleh jadi saintis taxonomy..hahah