Pemollow

THYB on Facebook

Wednesday, October 24, 2012

Panduan Ringkas, Padat, Lagi Jitu Kepada Pelajar Yang Kehilangan Passport Atau Bakal Kehilangan Passport *EDISI KHAS PELAJAR MESIR*


Assalamualaikum. Hye.

Entry ini tidak universal. Aku tulis dari pengalaman aku saja sebagai pelajar Mesir Universiti Ainshams. Aku tinggal di Kaherah dan daftar sebagai ahli Majlis Kebajikan Keluarga Kedah, dan aku datang ada tajaan. Jadi kes2 terpencil saja yang betul2 boleh revise guna entry ni.

Tapi sebagai guideline, boleh saja. Jadikan sebagai pengajaran. Bukan apa. passport tu kalau jaga sehabis daya pun kalau nak hilang, hilang juga. Kalau tak bawak dalam beg dan hilang diluar, rumah boleh dipecah masuk. Kalau rumah tak dipecah masuk, tetap ada possibility untuk terbakar ke, roboh ke kan. Banjir saja yang rasanya mustahil untuk berlaku. 

Okies. Summary ialah, beg aku kena curi. Jadi aku ni pesyen bawak segala mak nenek dalam satu beg sebab aku suka mudah. Bila2 orang perlu dokumen aku, aku boleh bagi terus. Tak payah bagi alasan "Tak bawak paspot. Tinggal dirumah. Nak balik ambik dulu", dan seterusnya melambatkan urusan.

Tapi risikonya itulah. Sekali hilang, meranalah hidup 44 hari 44 malam menangis air mata darah pun apa yang berlaku tidak akan berubah sekelumit pun ecewah sekelumit bagai ingat apa? Nak tulis karangan cereka SPM???

Jadi first step ialah, pergi buat laporan polis. Laporan polis mesti dibuat di balai polis dan bukan main calling2 ja. Buat laporan tu, pergilah bersama orang yang sudah berada di situ lama. Aku pergi dengan Ustaz rumah kedah tu lah. Senang sikit. Dia pandai cakap arab. Aku pandai "Ismak eyh" saja. Kahkah.

Nanti di balai polis, kena isi borang. Lepas tu bayar dia punya fees murah saja dalam LE1.50 camtu. Lepas tu nanti dia akan cop dan cop itulah yang akan digunakan untuk apply paspot kecemasan.

Maybe ada orang yang nak tanya balai polis mana yang nak pergi kan? Aku pergi balai polis di Awwal Abbas. Naik teksi dari Haiyu Sabek tu dalam LE12-LE13 tambang dia. Ikut la nak naik motor ke, jalan kaki ke, atau naik tramco kalau pandai cari dan tahu jalan. Kalau nak mudah naik teksi saja. 

Mahal sikit tak apa asalkan cepat setelkan urusan. 

Lepas tu lupa nak cerita. Kalau ada kad bank hilang sekali dalam beg tu (macam kes aku...huhu) maka silalah call bank dan freeze account secepat mungkin. Kalau boleh kan jangan ragu2 nak batalkan kad bank tu walaupun ada possibility orang tu memang salah ambil beg dan nak pulangkan beg kita yang hilang tu.

Aku report esoknya setelah beg hilang. Esoknya saja. Aku hilang waktu solat zohor, esoknya zohor aku sampai bank dan report, duit aku dah habis orang tu pakai dah. Sadis tak? Sila ubati kedukaanku dengan cara membelanja makan fast food seperti Hardees, Mo'men, atau Cook Door.

Jadi nombor bank anda boleh dilihat di kad bank. Apa punya bodoh kan? Dah kata kad bank hilang nak tengok macam mana kan? So carilah kawan anda yang ada kad dari bank yang sama. Atau pun berserah sajalah pada takdir. Hehe.

Ok sambung. Lepas tu kan, bila dah ada police report tu, silalah fotostat barang dua tiga salinan. Sebab nanti kita nak kena sediakan masa nak apply paspot baru.

Benda2 yang perlu ada ialah :
  1. Gambar 2 keping
  2. Duit LE98.75
  3. Bukti kita pelajar di Mesir. Guna saja translation result exam yang EME punya tu.
  4. Dokumen sokongan dari Malaysia.
  5. Preferably salinan paspot lama atau Ic atau kad pelajar.
Cara2 nak apply ialah pergilah ke Embassy di Muhandisin, Cara nak pergi dia senang saja. Sila ikuti panduan yang diberi. Hehe.

Mula2 naik metro yang berdekatan. Ambik direction Helwan. Lepas tu turun di Shohada. Tukar direction ke Giza pulak. Naik metro dan turun di stesen Dokki. Dari Dokki ambik teksi dan bagitahu dia nak pergi ke Masjid Mustafa Mahmud. Ejaan tak kisah sebab nak sebut nanti bukan dia tahu pun kita eja macam mana.

Kalau drebar buat2 blur, pandai2 la tukar masjid jadi masgid ke, gamek ke, atau sebut saja Safarah Malazi. Dia tahulah rasanya. Dah duduk Mesir jadi pemandu teksi kalau tak tahu direction memang nak kena lempang la kan. jadi drebar teksi buat apa kalau tak boleh communicate dan taki tau jalan ye tak?

Tambang murah saja. Dalam LE 6. Kalau naik teksi hitam yang tak ada meter tu, boleh mintak LE 5 rasanya. Trylah. Tapi jangan bagi lebih dari LE 6 kalau naik teksi yanh tak ada meter. Tapi kalau malas nak tukar2 metro, naik saja terus ke Sadat. Turun di medan Tahrir tu kan, kalau naik teksi dalam LE 8 kot sebab dari embassy memang aku balik ke Sadat terus dan tak naik metro Dokki. So tambang tak sampai LE 10 pun.

Bila dah sampai di Masjid Mustafa Mahmud, tengok2lah sikit memang embassy dekat sungguh dengan masjid tu. Gamak tak nampak juga, tanya pakcik polis yang berada berdekatan. Selalunya ada ja dua tiga orang polis dok melepak di situ.

Bila dah masuk embassy, ada akak receptionist akan tanya kamu dan direct kamu nak jumpa siapa apa semua. Aku berurusan dengan Mr Wassef. Mr Wassef ni kira okay lah. Dia tak banyak kerenah sangat. Sangat membantu walaupun birokrasi sangat menjengkelkan aku, tapi dia minimize la segala kerenyahan itu.

Jadi oleh kerana aku bawak dokumen original, dan aku tak ada gambar, maka mari aku cerita apa yang perlu dibuat.

Pergi simpang tiga yang ada masijid Mustafa Mahmud tadi, Kalau keluar dari embassy tu, pusing kanan ke simpang tiga tersebut, pastu ambik kiri. Jalan teeeeerrrrruuuuuussssss sampai nampak macam bangunan shopping complex tu, tak ingat nama apa. Pergi belakang dia, means that kena cross jalan la juga. Lepas tu proceed kiri lagi. Terus lagi, akan ada kedai gambar. Bolehlah ambil gambar di situ. Kalau nak mudah bawak siap2. Dekat2 dengan HSBC bank. Tak dekat sangat lah tapi area2 tu.

Kalau ada yang lagi dekat aku tak pastilah. Boleh juga tanya orang ramai.

Lepas tu fotostat dokumen pulak boleh cari kedai LOTUS. Kedai tu menghala nak ke embassy balik, tapi dia kena pusing ke kanan (kalau dari kedai gambar tu). Simpang ketiga kalau tak salah. Hahaha aku nak bagi direction memang fail. Tapi nak senang bawak siap2 lah kalau nak cari juga bolehlah buat explorace sikit.

Then bila dah siap, hantarlah borang yang diisi lengkap + Gambar + Bayaran LE 98.75 + Dokumen sokogan.

Lepas tu nanti dia buatkanlah paspot emergency tu. Paspot tu tahan setahun saja maka kenalah balik Malaysia untuk buat paspot baru. Aku plan nak balik masa winter tapi tak payahlah nampaknya. Tunggu kakak aku lah nak datang sini ke tidak sebab nak order barang2. Hehehe.

Cemasnyer sayer!!! Cemasnyer sayer!!!

Jadi aku harap kamu dapat idea lah apa nak dibuat kalau hilang paspot. Nampak mudah je kan repot polis, bawak borang pergi Muhandisin dengan dokumen sokongan, freeze akaun bank kalau kad bank hilang sekali. Haaa nantilah aku cerita pulak pasal birokrasi yang sungguh merepek2.

Sampai aku rasa nak mencarut2 dengan birokrasi ni. Maka aku akan tulis entry lepas ni bertajuk Babikrasi. Boleh?

Kalau ada soalan apa2 silalah tanya. Eh tapi kalau dah ada pengalaman atau dah tahu bolehlah pejam mata atau tambah mana yang patut. Jangan segan nak komen atau betulkan apa yang silap, tambahkan apa yang kurang.

oktengsbai

Thanks for reading. Bye ;)

10 comments:

aLong baik said...

tatotnyew titew

Hikaru Yui said...

@aLong baik sayeww pun takewt jugew taew.. kahewkahewkhew

Anonymous said...

Bijrin

Mim Hasniyah Yusof said...

Padat dan jitu tu betul dah. Tang ringkas tu macam tak berapa tepat.

Dai said...

LE 98.75 tu kalau konvet ringgit jadi berapa?

Hikaru Yui said...

@Anonymous sila datang ke rumah bawak susu..hehe

Hikaru Yui said...

@Mim Hasniyah Yusof kahkahkah.. meraban mcm biasa lah =p

Hikaru Yui said...

@Dai kalau kira seratus LE tu mcm RM50 la kot =p

Zida said...

ganas nyeww ayat kawwww. haha

aku pernah jugak hilang passport ni, dah gelabah gila aku tak tau nak buat apa. cari kat gamaah, sepanjang jalan ke gamaah/rumah kot ada terjatuh memana kan, memang nak nangis dah masa tu, sekali tetiba esoknya bila dah bukak kuliyyah, pakcik cleaner cakap ada orang hilang passport, waaaaa bersyukurnya sebab tercicir kat gamaah je. kalau tempat lain mau aku tak balik mesia dah. sobsob

eh aku terbuat 'blog' pulak kat sini #lol

Hikaru Yui said...

@Zida hahah.. xpa... buat lah mcm blog sendiri..hehe