Pemollow

THYB on Facebook

Saturday, July 21, 2012

To Fasting With Grace


Assalamualaikum. Hye.

Selamat berpuasa.

Hari ni dah 2 hari berpuasa di Mesir. Kawan aku kata bab2 ni kena ikut ulama setempat so sebab itulah kami di Mesir sekalipun lewat 6 jam dari Malaysia, tetap puasa Jumaat sedangkan orang2 Malaysia Sabtu baru mula kan? Haha tak apa tak ada masalah pun.

Cumanya bila bab2 puasa ni ada banyak benda yang orang cakap yang disampaikan kepada aku, yang bagi aku menyebabkan puasa tu jadi susah. Puasa is easy. Susahnya sebab kena tahan itu dan ini. Benda2 yang besar dan jelas kepentingannya. Jadi please don't spread words yang boleh buat orang rasa 'uuurrghhhh ini pun tak boleh ke? or something like that.

1... Kentut dalam air

Yang ni aku dengar dari kawan aku. Dia kata kalau tengah mandi, jangan kentut sebab nanti angin keluar maka pressure dalam bontot akan menurun dan menyedut air ke dalam maka akan batal puasa. Ni mesti baka Albert Enstein ni. Tak pun keturunan Isaac Newton.

Fine. Bagi aku dalil sahih atau sokongan mana2 ulama baru aku percaya. Ini sekadar teori sains. Baru baca bab Pressure kot lepas tu kelas Syariah pulak lepas tu kan. Maka kononnya nak integrasikan ilmu agama dan sains lah agaknya.

Kita basuh berak, sembur air direct ke lubang bontot, siap gosok lagi. Aku rasa kalau air nak masuk, lagi banyak dia masuk waktu tu. Ada batal puasa kalau basuh berak?

2... Korek hidung/telinga

Paling femes dari banyak2 taboo puasa. Hampir semua orang akan memandang serong kepada pengorek2 hidung. Batal puasa katanya. Well, bab ni aku berpegang dengan penerangan dan pendapat yang aku belajar di sekolah dulu.

Rongga yang membatalkan puasa ialah rongga perut. Yakni yang utama ialah mulut. Telinga kalau ada saluran direct ke perut maka kamu ialah alien. Alien tak wajib berpuasa sebab dalam Quran sebut ya ayyuhallazina aamanu kutiba alaykumussiyaam dan tidak sesekali menyebut alien di dalamnya.

Ustaz aku dulu bagi indikator kenyang. Kalau kata rongga perut itu maksudnya sampai ke perut. Maka rasa kenyang. Kalau korek hidung itu mengeyangkan, maka mustahillah timbul masalah kebuluran di Uganda dan Ethiopia.

Lagi satu, memasukkan sesuatu ke dalam rongga itu membatalkan puasa tapi gosok gigi makruh ja pulak. Guna miswak boleh pulak. Padahal genyeh benda tu dalam mulut sama ja dengan korek hidung. Dah la gosok gigi guna berus gigi dan ubat gigi. Ubat gigi pulak berperisa strawberi (yang brand KODOMO LION dulu2) kan terang2an makanan tu?

Korek hidung guna jari bukan pernah ada orang salut jari dengan madu ke, peanut butter ke, baru korek kan? So tang mana yang batai posa nih? Ahh malas nak panjang2.

Aku google image jumpa dia ni. Halal lah yer.

Aku nak kata yang korek hidung tu tak batal puasa ja. Bukan aku suruh "koreklah hidung di bulan puasa secara istiqamah" pun. So kalau takda keperluan tak payahlah korek. Tapi kalau dah gatal hidung, atau taik hidung memenuhi ruang, bila hembus nafas pun sebiji2 keluar, still takmahu korek?

Itu pengotor dan Islam tak ajar umat jadi pengotor. Korek boleh, tapinya jangan selit bawah meja, apatah lagi menggentel2 lalu dicalit ke seluruh alam cakerawala. Lepas korek masuk mulut, itu sah2 la batal. Sungguh paradoks ayat itu.

3... Telan kahak

Benda ni banyak kali jugak aku dengar dan banyak kali jugak berubah2 pendapat yang aku dengar tu. Sekejap ada yang kata tak batal puasa kalau tehan kahak. Baru2 ni ada jugak aku dengar yang kata batal puasa kalau telan kahak.

Ok mari kenalpasti beberapa jenis kahak.

Pertama, jenis HUAARKKHHH..... PTUIHHH! Kahak jenis ini dibatukkan dalam tekak lalu dimuntah keluar. Muntah secara sengaja batal puasa tapi yang ini kahak di tekak saja maka tak batal. Kalau muntah dari perut tu baru batal kan?

Kedua, jenis HUAARKKHHH..... GUULLPPP! Kahak jenis ini dibatukkan dalam tekak lalu ditelan terus tanpa waswas. Dulu2 aku baca, kahak ni sama tarafnya dengan air liur maka tak apa kalau ditelan. Tapi ada juga yang aku dengar, batal puasa kalau telan.

Ketiga, jenis HUAARKKHHH..... EERRGHHH PUI PUI ERGHH HUARKHH GULLPPP! Kahak jenis ini dibatukkan dalam tekak, cuba dimuntahkan, tapi oleh kerana kurang praktis, maka proses permuntahan itu tidak lancar. Sebahagian kahak pecah dalam mulut, diludah2kan saja, dan sebahagian lagi masih melekat di tekak lalu ditelan.

Yang lagi dahsyat, dikulum2 sebelum ditelan. EEUUYYYUUWW~

Contoh rupa kahak ihsan dari google.

Kalau yang jenis ni rasanya memang batal la kot sebab benda tu dah ada dalam mulut kan. Patutnya kumur2 dan ludah je la kahak tu kan? But seriously part kahak ni aku tak sure sangat. Silalah rujuk pakar. Bukan apa kot2 la demam ke sakit tekak ke waktu puasa ni, tekak berkahak memanjang, haaa takdalah nanti nak menghadapi kesukaran menentukan status puasa.


4... Tidur sepanjang hari

Tidur tidak membatalkan puasa tapi sangat mengurangkan produktiviti puasa itu sendiri. Kalau nak tidur2 sebab2 letih penat tu ok jaa takda masalah tapi kalau tidur lepas solat subuh, bangun pukul 4:30 petang solat zohor sepuluh minit, masuk asar solat asar, lepas tu tidur tunggu maghrib, buka puasa, makan, solat maghrib, isyak, terawih lepas tu layan movie sampai ke sahur, dan proses yang sama berulang.

Rugi.

Lebih baik update blog. Tak pun kalau nak jadi orang beriman dan beramal soleh, tadarus alQuran ke, berzikir ke, dapat gak pahala berlori2.

5... Terawih 8 VS Terawih 20

Aku ingat benda ni ialah sejenis pilihan. Ya lah bukan semua orang beriman dan beramal soleh macam kamu. Aku contohnya, hanya buat 8 rakaat dan tambah 3 witir. Tapi bila tengok2 balik ada ja lagi yang masih memanjangkan isu ni. Bab ibadah, Allah yang nilai.

So pengamal terawih 8 jangan dok kata pengamal terawih 20 itu pulun. Bagus la mereka buat lebih. Pengamal terawih 20 pulak jangan kata pengamal terawih 8 itu pemalas. Ingat tuhan suka orang yang berlagak dan memandang rendah orang lain?

6... Pasar dan bazar

Adakah bazar itu ialah pasar yang disebut dalam loghat Uruguay?

Ramai yang mengatakan bulan Ramadan ialah bulan pembaziran, bulan pesta makanan, dan bulan2 lain yang sungguh negatif bunyinya.

Aku tak setuju. Aku rasa bulan Ramadan ialah bulan produktif. Bulan yang mana Mak Timah tidak hanya menjual pisang goreng dan keropok lekor di gerai bahkan ditambah dengan bihun goreng, bebola sotong, nasi ayam, nasi tomato, apam balik, apam belum balik, cincau, lengkong, hatta kingkong sekalipun kalau boleh jual dia nak jual.

Betul lah jugak orang membeli makanan macam nak mati esok. kalau boleh semua benda nak beli tapi tak habis pun last2 buang. Sangat membazir. Pembaziran itukan amalan syaitan. Habis syaitan dirantai time Ramadan, kita pulak nak menjadi syaitan ni memang tak patut lah.

But still, Ramadan is the time where we can find all the joy of food. Memang sepatutnya kita hargai kesenangan yang kita ada. Ada orang tak dapat makan sepanjang tahun. Kita kena bersyukur dan bersimpati. Memang itu pun what Ramadan is all about.

Jadi, sila salurkan kegilaan membeli makanan itu secara betul. Beli banyak2 buat makan2 dengan kawan2 ke, beli dan sumbang ke rumah anak2 yatim ke, jadi sukarelawan dan sedia makanan di masjid untuk fakir miskin berbuka ke, apa2lah.

Dan jangan sesekali memperkecilkan usaha peniaga2 untuk menyediakan apa juadah yang kita mahu makan. Bila lagi mereka nak untung berlipat ganda? Bukan pahala ja 70x ganda. Untung jual air sirap pun mencecah 70x ganda jugak.

Berpada2lah sewaktu mebeli, dan makan, dan janganlah nak bazir2.Tapi aku rasa peniaga yang overdo meniaga atau pembeli2 yang sakan membeli sampai tak solat maghrib lebih perlu dirisaukan daripada masalah pembaziran. 

Pelbagai kuih. Aku paling suka kuih2 yang manis dan bertekstur lembut. 




Setakat inilah saja aku nak merepek. Mari bertadarus dan baca Alquran banyak2. Tak khatam pun tak apa tapi eh kenapa tak khatam? Tengok Running Man banyak sangat ke? Haha whatever. You choose how to spend your Ramadan.

It's once a year. Dan ada orang yang even tak sempat nak sambut Ramadan tahun ini. So kita yang sempat, why not take this opportunity kan?

okbai

Thanks for reading. Bye ;)

2 comments:

TecerWidad said...

Bagoih entri berilmiah lagu ni. Menambah ilmu di dada. dada tecer la, dada orang lain tecer tak tau

Hikaru Yui said...

@TecerWidad