Pemollow

THYB on Facebook

Thursday, July 19, 2012

Boleh bawak henfon ke sekolah! YAY!


Assalamualaikum. Hye.

Alhamdulillah. Aku baca2 di facebook ada ura2 mengatakan yang kementerian akan membenarkan pelajar2 sekolah membawa telefon bimbit ke sekolah mulai tahun depan. Ini bagai mimpi jadi nyata. Walaupun aku dah tak sekolah, maksud aku, aku sekarang ni pelajar universiti. Memang boleh bawak telefon bimbit.

Jadi aku tumpang gembira untuk kalian para pelajar sekolah ni. Alhamdulillah. Mari sujud syukur dan berterima kasih kepada kementerian. Mari bertasbih memuji Allah Taala kerana ada menteri yang bijak memahami keperluan dan kehendak pelajar2 sekolah masa kini.

Telefon bimbit bukan lagi barang kehendak. Zaman sekarang ni zaman teknologi. Era baru. Pemikiran pun kena baru. Tak boleh kolot nanti jadi katak pisang di bawah tempurung kelapa. Cikgu2 yang membantah perkara ini mesti dari kalangan orang2 kolot juga.


Asyik2 nak fikir negatif saja pasal pelajar2. Bimbang masalah kecurianlah, masalah tak tumpu pelajaran dalam kelaslah, masalah kongsi gambar dan video lucahlah, masalah bergayut dengan aweklah, aduhai sila positive thinking sikit boleh tak wahai guru?

Mak bapak pun tak payah lah risau sangat. Kan mak bapak dah bagi didikan sempurna kepada anak2? Jadi percayalah kepada mereka. Belikan mereka telefon bimbit yang baru2 dan canggih2, biar dibawa ke sekolah. Nanti dipuji kawan2, mak bapak jugak tumpang kembang hidung.

Para pelajar pula, boleh gunakan peluang keemasan ini untuk menambah ilmu di dada. Dengan adanya telefon bimbit, mudahlah nanti untuk berbincang pasal pelajaran, tambah pula kalau telefon bimbit itu ada kemudahan browsing untuk melayari internet dan laman sosial, barulah up to date dengan isu2 semasa.

Bahkan, sesama para pelajar mampu berkongsi fakta2 dan nota2 pelajaran untuk membantu meningkatkan prestasi akademik. Takkanlah para pelajar mahu berkongsi gambar2 lucah pula. Sungguh tidak patut untuk kita bersangka buruk sedemikian rupa.

Di mana kepercayaan kita kepada para pelajar? Tidak cukup berdisiplinkah mereka? Bukankah ada guru memantau? Sudah pasti guru2 mampu memantau penggunaan telefon bimbit di sekolah. Jadi jangan risau. Ada guru2 akan memastikan telefon bimbit digunakan sebaiknya di sekolah.

Jangan risau. Pelajar2 takkan terganggu dengan sebiji gadget yang sememangnya takkan memberi kesan negatif kepada proses pembelajaran di sekolah. Apatah lagi menyumbang kepada gejala sosial. Semua orang kenapa mesti paranoid dengan telefon bimbit?

Adakah kalian tidak mempercayai para pelajar mampu mengawal diri mereka? Jangan begitu. Remaja sekarang ini sudah punya kesedaran yang tinggi. Rata2 mereka sudah mampu menilai baik dan buruk. Jangan risau akan perkara2 yang hanya wujud dalam minda sempit generasi dahulu.

Lihat saja di luar negara, pelajar sekolah menengah bebas membawa telefon bimbit ke sekolah dan mereka masih mampu membangun jadi negara maju, bukan? Itu semua faedah daripada membawa telefon bimbit ke sekolah lah.

Sama2lah kita mendoakan agar tuhan turut sama memberkati segala usaha kementerian untuk menjana modal insan cemerlang, gemilang, terbilang bermula dengan memberi kebenaran pelajar untuk membawa telefon bimbit ke sekolah.

Tahniah kepada pelajar2 jika perkara ini menjadi realiti. Kalian ialah generasi paling bertuah dan bakal menjadi gologan kepimpinan berprestrasi menakjubkan suatu hari nanti. Pada waktu itu, bolehlah keluarkan akta baru pula.

Contohnya para pelajar sekolah dibenarkan membawa anak ke sekolah. Tujuannya ialah untuk memupuk peranan keibubapaan seawal usia remaja belasan tahun. Anak boleh dihasilkan sendiri di rumah mengikut kreativiti masing2.

Sungguh bernas cadangan itu okbai.

Thanks for reading. Bye ;)

10 comments:

Fatin Farhana Binti Ramli said...

1 berita bagus untuk adik adik .. HUHU

Hikaru Yui said...

@Fatin Farhana Binti Ramli berita "bagus" @.@

Timah In The House said...

yeah...
apa org kata?
husnu dzon?

haih

Hikaru Yui said...

@Timah In The House xdak cara lain dah nak berhadapan dgn org2 camnih...hahaa

Nurusaurus said...

sarcasm is strong in this one. seriously, aku x pecaya kat bdk2 skolah nk kasi pegang henpon.. kalau skrg zaman nokia 3310 mungkin la kurang sikit isu2 dia en.. tinggal isu begayut n sms ngan awek je

Hikaru Yui said...

@Nurusaurus itulah.. kalau nak suruh bawak 3310 budak2 bukan mau.. la ni main S3 jaaa.. hahah xtaw laa

faiz said...

tajam sangat aih solihin.. nak percaya kat budak2? hehe. memang tak laa~

Hikaru Yui said...

@faiz hahaa tajam kah? tu la bab percaya xpercaya tu xtaw la.. tp mmg mcm xcaya la.. hehe

TecerWidad said...

Idea paling bangang!

Hikaru Yui said...

@TecerWidad sila bantah habis2an.. huhu