Pemollow

THYB on Facebook

Friday, March 2, 2012

Wintered Egypt


Assalamualaikum. Hye.

Aku ada jugak pergi jalan2 waktu cuti haritu. Tapi balik2 rumah sibuk terus sampai tak sempat nak update. Maka sebahagian besar memori telah hilang dan aku pun tak dapatlah nak cerita best2 (memang selama ni pun tak best jugak).

Cumanya, aku ada la simpan dua tiga gambar untuk kenang2an. Maka aku pun nak share gambar yang nak kata menarik pun tak la menarik sangat pun. Tak apalah daripada tak catat langsung baiklah ada catatan sikit kan?

Here goes...


Ni masa berhenti rehat dan solat subuh di mana entah aku tak ingat kahkah. Sejuk giloosss masa nak ambik wudhu' tu memang tergedik2 la sebab sejuk. Masa solat pun gedik jugak. Angkat takbir pun terketar2 tangan.

Oh bola kristal... tunjukkan soalan final exam ni tajuk apa...?!

Ini geng2 musyrif jugak ni. Yang muffler merah muka maca kamil tu namanya Awang. Bukan awang kerawang tapi Awang Muhammad _____ Afif hah tudia nama. Yang tempat kosong tu sebab aku lupa. Sorrylah biasalah aku kan selebriti mana ingat nama orang. Kahkah seleb lah sangat. Sebelah Awang itu namanya Tahir dan sebelahnya lagi yang pakai tuala buat muffler tu ustaz Ikhwan. Ustaz ni macam tour guide la sebab bajet2 orang lama gitu.


Tiba2 terus gambar atas gunung. Aku main upload ja gambar2 ni maka jumble lah segala2nya. Sila buat tak kisah cukuplah. Kalau ramai2 menuju ke bawah tu maknanya nak turun dah la ni. Masa ni hujan ya Allah memang mencabar dan suspens sungguh. Lima enam kali jugak aku skidding dan macam nak jatuh tergolek tapi aku kan sahabat alam maka gunung2 ni pun macam support aku la tak bagi jatuh. Haha merepek.

Can you pretend that airplanes in the night sky like shooting star? No I can't coz there're no planes and no stars!
Ni masa di Dahab kalau tak salah. Penginapan peserta perempuan split dua. Ada setengah duduk di Auski (AUStralia KIwi kot?) dan setengah lagi di Khattab Hotel. Hotel lah sangat tandas pun buruk sekali terkunci tak boleh bukak dah sampai kena panggil manager. Kahkah.

Nampak dak benda alah di telingaku yang menutup telinga capangku itu? Haaa itu namanya penutup telinga. Di sini tak la sesejuk Gunung Sinai tu so pakai sweater selapis dan menatang tutup telinga tu dah selesa la. Benda tu aku pinjam senior aku punya dan sadly aku tertinggal atas bas. Terpaksa beli baru untuk ganti. Namun walaupun aku sebut terpaksa, aku sebenarnya mengganti dengan penuh ikhlas dan keredaan.

Sini 'Uyun Musa. Cantik area ni. Kalau kamu suka pasir la. banyak gila pasir. Area gurun kot? Berhenti makan di sini dan ada kumpulan tourist Korea kalau tak salah. Dan sebab kami datang dengan rombongan akhawat maka ketahuanlah mereka punya excited tu. Tapi seriously abang2 Korea natural ni tak la hensem macam dalam drama yang kamu suka tengok tu. But natural is beautiful. Seriously yang dalam Tv banyak plastik. Kalau tak plastik, mekap. Kalau tak mekap, susuk? Hehe.


Ni lah yang aku kata tu aku pergi dengan akhawat sebab jadi musrif. Tak dirancang sebenarnya ni. Cerita sebenar ialah aku telah beli satu benda dan bajet aku lari laju gila jauh pulak tu. Maka aku pun intend to berjimat dan dengan menjadi musyrif ni dapat diskaun la sikit sebab pergi bekerja lah kononnya. Tapi sampai sana beli baju beli sweater bagai macam dunia ni aku yang punya. Last2 habis juga.

Mereka ini pemalu (lah sangat) so kenalah cover muka supaya paparazzi tak curi gambar.
Tunggu dari pukul 9 sampai pukul 11 duduk dalam surau ARMA tak buat apa2 gila kot. Penat kami datang awal. Tapi it's good la to know that we are punctual. Satu hal yang aku tak suka dengan management di sini ialah masa tidak ditepati. Semuanya lambat. Aku pun kadang2 terlewat juga tapi kadang2 ja ok. Most of the time aku on time jugak la. Ececeh ini sifat mahmudah silalah puji.

Gerhana bintang. Pernah dengar gerhana bintang? Haa ni la dia.
Masa dalam bas. Perjalanan ke mana tah. Aku sangat suka the feeling on the bus menunggu sampai ke destinasi. teringat masa dulu2 pergi lawatan dengan kawan2 dalam bas tu la nak sembang hati ke hati (lah sangat) dan makan2 cekedi lepas tu tidur dengan tidak selesa tapi best. I miss that times.

Dari kanan yang buat tanda peace tu Nabilah, belakang dia sikit Syarfina, sebelah dia Ain.
Those three pun under zakat sama macam aku. Masa ni di kubu Saladdin. Punya la lama nak nego sama ada nak masuk sekali bas atau jalan kaki saja. Lepas tu dalam tu nak kena tunggu lagi sementara nak naik bot ke kubu. Mesir memang penuh dengan penunggu. Aku lah tu antara salah satunya.

Swimming pool?


Kalau nak ikut hati aku, mau saja diranduk air laut yang jernih nan permai ini.
Seriously air dia sangat jernih. Maybe sebab tu kot orang panggil tempat ni Bahrul Abyadh. Ok tipu aku tak ingat apa namanya tapi technically maksudnya pantai putih. Kalau nak sebut pantai ransparent buruk pulak bunyinya tapi memang transparent pun. Boleh kira kaki udang. Tipu lagi mana nampak udang pun.


Tahir main hide n seek di kubu. Kahkah. Oh Tahir ni budak Cairo.

Swimming pool di kubu. Eh banyak pulak swimming pool ea?


Ustaz macho ini namanya Abdul Hadi. Another tourist guide untuk group kami.
Masa ni dah sampai atas. Group kami ni kira hebatlah juga. Semua sempat naik sampai ke puncak. Walaupun  ada yang menggunakan bantuan dari alam semulajadi dan hidupan2 gurun. Faham2 sendiri. Hehe. Paling sempoi ialah akak kain yang pakai jubah di luar meaning that macam dia mendaki bukit pakai kain la. Kan sangat feminin begitu? Tapi sampai puncak kira dasat la aku tabik. Kawan aku yang tadi, Nabilah tu pun sampai awal juga. Dia kata masa di atas tu dia sorang2 ja. Huuiii laju sungguh hang.

Kahkah 3 orang ja aku sempat snap?
Masa aku tengok gambar kawan aku pergi Bahriya aku rasa cam gempak la ambik gambar dengan banner. Sekali bila aku buka balik gambar ni baru aku tahu betapa hampehnya kalau banner ada tapi takda orang. Kahkah. Masa ni aku ambik gambar tapi orang baru nak datang. So masa orang pakat2 masuk beratur aku tengah mengambil gambar guna kamera orang lain. Aku tahu betapa baik hatinya aku sampai kamera sendiri tak sempat nak snap. Bahkan, gambaq aku pun takdak. AaaAAAAa tak aci laa.

Makam nabi Harun
Tiba2 skip panorama lagi. Kali ni semasa dalam perjalanan balik dari St. Katherine. Walaupun namanya Katherine tapi dari apa yang aku baca, dia ni lelaki. Bangunan tu makam nabi Harun as. Tapi ada jugak yang kata bukan jadi aku pun tak berapa pasti.

Sunset mambo.

Penganjur. Penganjur ke? Boleh la...
Kali ini memang tak berapa nak enjoy all out sebab masa macam tak berapa nak cukup. Haha tapi best la dapat jalan2. Kalau ikut hati malas aku ni memang aku nak duduk rumah ja mengadap laptop tapi bila dpat opportunity jalan2 camni best juga. Seriously, menyaksikan alam ni ialah suatu bentuk pelajaran juga. Pelajaran yang kita tak boleh nak tulis sebagai entry blog dan tak boleh juga nak ajar orang. Tapi ia menjadi suatu conscience dalam diri yang mampu buat kita berfikir dalam2 lepas tu... entah I can't explain.

Especially masa mendaki Sinai tu. Dah la sejuk. Gelap lagi. Nabi Musa as dulu panjat gunung itulah juga sebab tu nama lain dia ialah Jabal Musa. Can you imagine it? Kami naik ramai2, bila penat boleh rehat ada orang tolong bagi ubat. Makan2 sebab ada kedai, bleh snap gambar. Sampai di atas ada orang sewakan selimut walaupun sejuk macam coklat mentos tapi selesa la.

Nabi Musa dulu sorang2 ja.

Now say thank you Allah for giving you companies. Bukan kompeni syarikat perdagangan tu tapi company bermaksud kawan2. Sila hargai kawan2 dan layan mereka baik2. Tapi kalau mereka tak layan kamu baik2, dibenarkan untuk kamu memberi penampar di muka mereka yang tak tahu malu itu.

To compare with Kinabalu, this is more tiring sebab panjat Kinabalu sampai ke puncak ada 2 part. Satu part ke Laban Rata dan lepas tu dari Laban Rata ke puncak sempat tidur dulu. Sinai ni, tidur dan panjat dari bawah ke puncak. So sangat penat laa. Dan sejuknya Kinabalu tiada berangin sejuk Sinai ada angin. Kuat pulak tuh.

Cumanya keimanan aku meningkat la sebab aku solat subuh pada waktunya di Sinai. Back then masa panjat Kinabalu, aku solat subuh di bilik. Masa dah turun. Qadho lah apa lagi. Masa tu fikir nak mudah ja. Semoga Allah mengampunkan. Allah kan maha pengampun?

Okies tamatlah cerita. Nanti kalau free aku cerita pasal Dumyat pulak. Esok ada exam Histology labeling slide aku harap tak susah sangat la. Jadi apa lagi.. baca buku sekarang!

okbai

Thanks for reading. Bye ;)

20 comments:

Ain.Farah.Suffieyya said...

Eleehh,sibuk jugak die nk post..mentang mentang aku baru post gmbr ke sinai kt blog aku haahaa :DD

Ain.Farah.Suffieyya said...

Ehhh aku rase dah tulis comment td tp tak dipost ea? Xpelaa..nk ckp..sebuk je post jugak psl sinai heehee..mentang mentanglaa aku update blog pasal gmbr sinai bru bru n..aicehhh..tiru ea..:PP

Ain.Farah.Suffieyya said...

Laaa, dah post rupenye..biarlaa comment byk byk..haahaa

Hikaru Yui said...

@Ain.Farah.Suffieyya kahkahkah mana da... kebetulan ja tuh... entry2 aku semua original k =p=p=p

oo hg pun g sinai..xjumpa plak kat atas tu..hehe

Muhammad Faris 'Azim said...

besnya p jalan-jalan. :)

Cik Lilo said...

Huwaaaaaa bestnya gi jalan-jalan. Paling best gambar ada cahaya keimanan tu. Macam suci je. Hahahahha

Hikaru Yui said...

@Cik Lilo boleh jadi calon imam muda =p

Dai said...

ni rombongan cik kiah ka ramai-ramai pi melancong....

zida said...

si awang tu nama dia Hazman Afif.

haha

amboi best ye jadi pak musyrepp. untungla dah sampai sinai. aku je ntah bila nak poie sana. huhu~

Hikaru Yui said...

@Daitak ah.. bukan cik kiah ttp encik yui =p

Hikaru Yui said...

@zida apa plak pak musyrep? muda lagi nih..kahkah

aku dah rasa nama dia awang mhammad hazman afif tp xsure..haaa xpalah nnti klu ada masa aku edit2 balik =p

npa hg xpi skali aritu? ada ja budak azhar yg join

El said...

laaa kau ni lelaki rupanyaa

El said...

mati2 aku ingat kau perempuan

Hikaru Yui said...

@El betullah tu.. ni aku update pasal boifren aku ni...kahkah

it's ok bukan hg sorang ja yg konfius dgn nama yui tu =p=p=p

zida said...

oh aku pegi Dumyat masa ni. memang ramai je bebudak azhar pegi. jeles aku tengok gambar mereka menawan puncak sinai nun. cewahh.

Hikaru Yui said...

@zida silalah jeles =p

Kayun.Zack said...

wuuu gmbq first tu solihin senyummmmm. payah kot nk tgk gmbq hg senyum kan kan. hehe


hg kawan ngan ain ka? ain syuhada saadon? my friend tuhhh. hehe

Hikaru Yui said...

@Kayun.Zack aku mmg murah dgn senyuman..hehe

ha ah ain syuhada tu sekali zakat dgn aku..xtaw plak hgpa kawan..haha

Faiqah Umaira said...

terima kasih atas informasi tentang gerhana bintang hahah

Hikaru Yui said...

@Faiqah Umaira boleh masuk national geographic =p