Pemollow

THYB on Facebook

Wednesday, March 30, 2011

Ok ok nak ke mana lepas ni (part 2)


Assalamualaikum. Hye.

*nota : entry ini panjang... melampau panjang*

 .....haaa kan betul aku dah kata dah... aku sorang ja yang like entry sebelum ni... hahaha so apakan daya tapi tak apa aku tak kesah aku postkan juga entry ini... panjang gilaassss baca yer jangan tak baca lak huahuahua =p=p=p......

Tahu tak aku baru realized sesuatu? Rupa2nya dalam diri aku ada satu keinginan nak tahu dan ambil tahu dan nak join adik2 lepasan spm dalam membuat keputusan matlamat masa depan mereka. Rupa2nya aku teringin nak jadi tempat rujukan. Aku berharap ada orang akan bertanya aku “apa yang perlu dibuat selepas ini?” “universiti mana besz?” “asasi ok ke diploma ok?” “mana lagi besz eropah ke timur tengah ke india?” dan lain-lain. Well, bukan aku tak tahu yang aku ni bukannya banyak tahu pasal benda2 ni semua. Haha aku ni lebih banyak tak tahu. Bayangkanlah, bila ada yang tanya link biasiswa ke pendapat pasal course ke last2 aku jawab tanya kaunselor, rujuk cikgu, bincang ngan makbapak. Haaaa kan lawak je tuh. Macam buang masa je kan tanya aku semua ni?

Tapi kan, aku still nak join gak. Tapi dalam bentuk berbezalah. Aku tulis entry ni sebagai rujukan umumlah. Kalau nak tanya aku secara personal silalah sila. Tapi kalau aku asyik jawab “tak tahu” “tak sure” “tanya cikgu” “ikutlah mana yang kamu mahu” dan apa2 yang seumpama itu jangan kata aku tak bagi reminder ok?
Cumanya bila ada junior tanya aku pasal itu pasal ini rasa besz semacam tau. Rasa cam diperlukan gitu. Rasa cam tak sia2 la aku jadi senior. Huahuahua tapi seriusly aku tak pandai la bab2 ni.

Ok lurus ke titik. Aku akan membicarakan isu ini dengan 3 komponen utama. Aku akan cerita pasal apa yang kamu perlu lakukan masa nak pilih kos, pilih antara minat dan bakat, dan sebab aku ambik medic maka aku akan promote medic lah kan? Ok cenggitu?

Let’s start. Kamu semua lepasan spm sekalian. Tahukah kamu hidup kamu baru bermula? So kamu decidelah elok2 apa bidang yang kamu nak ambik lepas ni. Ambil kira keputusan yang tertera dalam slip exam kamu. jika kamu tanya aku, aku akan kata benda yang paling penting ialah cari sponsor. Kalau layak apply sponsor, jangan lupa apply banyak2. Sebab kalau nak sambung study pakai duit sendiri memanglah ok well kalau makbapak kaya takpelah. Tapi seriusly zaman sekarang bukan cam dulu2 dik oii… semua benda sekarang ni pakai $$$$$ tau?

even kalau result tak berapa ok, jangan rasa takmau apply pulak. Send ja application tu. Dia nak terima ke nak reject ke tu belakang kira. Lagipun apply semua online kan? Alang2 nak bayar sreamyx tu apply sekali la. Pastu masa isi borang upu insya allah semua akan ada tempat. Kalau tak dapat asasi dapat diploma atau masuk matriks pun ok tu. Sebab ada disediakan bantuan kewangan sikit kan? Masa ni jangan memilih. Kos apa pun u mana pun apply saja.

Bagi yang layak apply Jpa @ MARA

Aku prefer jpa. Ini akulah. Sebab aku berpendapat, group interview akan menyelamatkan kamu. Dalam satu group tu akan ada semua orang bercakap. So pandai2lah nak buat orang tahu yang kamu wujud dalam bilik interview tu. Selalunya dalam group itu akan ada beberapa orang selected. Berbeza dengan interview perseorangan mara. Kalau nak interviewer tu notice kamu, kamu kena jadi yang sangat sangat SANGAT excellent supaya interviewer itu akan ingat kamu dan merasakan selepas giliran kamu tiada lagi orang yang sehebat kamu. Effort kena lebih la kalau perseorangan ni. Lagipun nanti tension akan distributed secara berkumpulan so tak terasa sangat. Kalau sorang2 semua tension akan jatuh atas kepala sendiri saja. Kan kalau duduk sorang2 terasa takut kalau beramai2 tidak terasa takut (faham ayat ni?).
Tapi kan ikut diri sendiri gak. Ada sesetengah orang lebih selesa sendirian. Ada orang lagi pressured bila ramai2 ni. Ada orang suka bercakap tanpa perlu compete dengan orang lain. Ada orang yakin dia mampu menjadi eyecandy so kalau sekali cakap pun gerenti orang itu akan mark dia punya. So it depends. Cuma bagi aku la… orang yang ambik interview mara ni hebat la. Self presence dia sangat berkesan. Kan safuan kan?




Minat VS Bakat


Bagi yang masih konfius nak pilih course apa, kalau rajin baca la pengalaman aku (hehe promot yer?). Dan kalau takut menyesal di kemudian hari kamu boleh cuba expect melalui entry ini pula. Bagi yang dah ada matlamat, I mean aku memang dah persistent gila nak ambil suatu bidang tu kan, just GO FOR IT. Jangan pandang belakang. Jangan berkira2. Sebab kamu perlu semat dalam minda kamu sekarang bahawa apa2 saja yang kamu belajar hari ini kamu akan guna untuk hidup hari esok. Dan yakinlah tiada dalam dunia ini ilmu yang kamu tak boleh manfaatkan. So jangan memilih kos tu lama sangat. Decide cepat2 tapi consider lah jugak bukan aku suruh kamu decide sampai tak fikir pros n cons.

Bidang besar yang selalu orang apply ialah perubatan, kejuruteraan, dan perguruan. Kalau nak apply perubatan memang kena result cantik lah. Senang nak appeal ‘orang2 itu’. Tahu siapa orang2 itu? Mereka penghuni dunia ini yang menetapkan syarat bagi kamu. dunia hari ini memandang kepada kertas. Walaupun kamu protes “ia hanya sehelai kertas” tetapi kertas itulah yang bakal menentukan kamu berjaya atau tidak dalam permulaan hidup kamu fasa baru ini. Jadi kalau boleh elakkan apply bidang yang tidak berpadanan dengan result. Nego (negotiate) dengan kaunselor, senior2, cikgu2, sedara mara yang dah belajar tinggi, yui92 apa yang patut dipilih. Kalau perlu, ambik longer route yang lebih selamat. Metaforanya kamu nak jugak panjat bukit tapi kelengkapan kamu tak berapa nak canggih. So jangan panjat bukit tu secara direct. Carilah alur denai mana2 yang landai dan jauh tapi kamu tetap dapat sampai ke puncak tanpa perlu melalui jalan yang cerunnya kamu sendiri tak tahan.

Sebab itu kalau ditanya aku, antara minat dan bakat, aku akan kata pilihlah yang mana kita berbakat. Minat boleh dipupuk kemudian. Lagu yang hampeh meleleh pun kalau dengar selalu akan jadi sedap. So jangan kisah sangat pasal tak minat tu. Kamu manusia. Kamu ada mekanisme dalam diri kamu untuk pertahankan diri. So kalau tak minat pun kamu tak akan membinasakan diri sendiri. Budak yang tak minat matematik tapi pandai matematik dia takkan bodoh nak jawab 1+1=11 just sebab dia tak minat maths kan? Tapi kalau budak tu minat maths macam mana pun kalau dia tak tahu 5^2 tu apa dia akan jawab 10 jugak.

Sebab tu kamu perlu pilih sama ada korbankan minat, atau gamble dengan diri sendiri sama ada kamu mampu survive atau tidak dalam bidang yang kamu minat, tapi kamu kurang dari segi kelayakan dan kemampuan. Tapi kan, kalau masa apply tu tiba2 dapat, dan kamu mampu berubah menjadi rajen serajennya seperti yui92 maka tiada masalah. Kamu tahu potensi kamu. kamu perlu yakin diri juga. Kalau betul2 minat dan sanggup terbalik tertonggeng strive maka ok lah silalah saja.

Jangan ambil kisah pasal tempat. Antara bakat, minat dan yang ketiga, tempat. Tempat ialah yang paling perlu difikir paling laaaaasst sekali. Aku mula2 tak suka mesir. Tapi seriusly. Manusia ni sangat adaptive. Mana2 pun dia boleh hidup. Kamu akan hidup di mana saja. Jangan risau pasal tempat.


Medic

Aku akan cerita sikit pasal medic di MESIR. Aku tak tahulah tempat lain sebab lain tempat lain suasananya. Mesir ni daif sikit. Actually banyak. Kuliah aku punyalah tak lawa. Tapi guess what? Aku hepi di sini. Kami belajar ok saja prof2 semua baik2. Setiap hari ada peluang nak ketawa dalam kuliah (ayat ini bermaksud takda la tension) dan setiap hari rasa macam nak teruskan hidup untuk belajar lagi esok. Siapa yang kata belajar medic ni rasa macam nak mati, sila bagi setengah markah. Betullah rasa nak mati sebab kullu nafsin dzaiqatul maut kan? Tapi kalau nak kata medic ini tension sampai nak attempt suicide tu takdalah. Ok2 saja.
 

Tapi honestly. Medic is susah. Aku sangat malas. Aku dah rasa sakitnya ambik medic ni. Sakit sangat. Tapi still hidup la. Sakit tu dalam tapi belum mampu untuk mematikan aku. medic ni kunci dia rajin ja. Sebab ada banyak benda yang kamu perlu pulun. Subjek sikit saja tapi satu subjek 2-3 buah buku tebal2 macam nak mampus (yang ini serius) dan dengan segala terminologi2 baru apa yang kita belajar dalam biologi sekolah menengah dan kimia semuanya akan blend sekali. Masa tu baru menyesal sebab tak pulun bio dan kimia dan fizik. Haha tapi belajar medic is fun. A LOT OF FUN.

Kamu mahu kenal diri kamu dan kenal pencipta kamu? aku berani kata belajar medic brings you closer to HIM than anything.

Bidang ini akan membawa kamu memperinci apa yang selama ini kita tidak ambil hirau. Maybe sabab faktor mesir yang mana prof2 dia majoroti islam. Setiap kali ada apa2 yang cambesz prof akan sebut subhanallah… that’s why allah create it like this… allah do like this because… the function is made by allah… dan lain-lan. 

Pendek kata dalam kuliah dan bilik praktikal nanti kamu akan rasa macam kamu sedang menjelajahi diri sendiri dengan penuh marvel. Kamu akan temui pelbagai benda yang hebat dan setiapnya akan membawa kamu setapak lebih dekat kepada DIA. Of cos la kamu tak akan transform jadi alim ulama sekelip mata. Maksud aku, walaupun kamu tak jadi orang berjubah berserban tapi sekurang2nya dalam diri kamu akan ada terselit satu appreciation kepada Allah yang telah mencipta kamu dengan sempurna. Segala kejadian yang disusun atur oleh ALLAH terlalu sempurna dan kamu tak akan sia2kan apa yang kamu ada sekarang. Kamu akan menjaga diri kamu dan berusaha menjaga orang lain juga. Itulah tugas doktor pun kan?

Contohnya dalam subjek anatomi, kita akan belajar pasal struktur badan kita. Apa yang ada dalam lapisan bawah kulit. Lapisan lemak, salur darah, saraf, sendi, otot2 dari mana ia bermula dan di mana ia berakhir, bagaimana disambung lengan dan bahu menjadi tangan kita yang setiap hari kita guna. Kita akan memperinci dari mana badan kita mendapat nitrien yang diperlukan, apaakan terjadi jika satu saraf rosak, apa yang perlu dilakukan jika pendarahan berlaku di kawasan tangan, dan segala mak nenek lain2.

Dalam fisiologi pula kita akan discover tentang fungsi. Apa peranannya dalam sistem pernafasan? Bahagian mana yang dilalui udara? Bahagian mana yang mengembang? Apa fungsi lapisan cecair dalam alveolus? Bagaimana perubahan tekanan udara berlaku dalam paru2? Apa yang menyebabkan kita menyedut nafas tanpa kita sedari? Apa terjadi jika kita tinggal di tempat yang rendah tekanan udaranya? Dan lain2.

Dalam histologi kita akan belajar tentang sel. Kita akan meneliti apa benda yang kita ada ke tahap yang mengkagumkan. Tak siapa tahu kan apa rupa sebenar di sebalik otot2, apa rupanya salur darah, apa rupanya sel lemak, apa rupanya saraf, dan bermacam2 struktur badan kita secara halus. Kita akan mengkaji setiap sel yang ada, apa fungsi sel itu, apa ciri2 sel itu, bagaimana nak mengenal sel itu di bawah mikroskop, dan pelbagai lagi.

Biokimia paling menarik. Juga paling menduga. Kita akan mengkaji apa tindakbalas kimia yang berlaku dalam badan kita. Kita akan mengkaji enzyme, hormon, biokimia dalam darah, serta penjelasan bagi pelbagai penyakit di tahap molekular. Kita akan mengkaji apa yang menyebabkan berlakunya cancer, apa sebabnya sel menjadi abnormal, apa yang akan berlaku jika tiada antitrypsin dalam paru2, dan sebagainya. Kita juga boleh tahu apa rasional diet yang diajar nabi. Semuanya diterangkan sehingga ke peringkat yang kita sendiri akan pening2 lalat tapi pada masa yang sama kita akan begitu teruja dengan apa yang sedang berlaku dalam badan kita.

Mungkin student medic tiada life. Asyik baca buku saja. Tapi begitulah cara budak medic enjoy. Kami akan enjoy bila dapat menerangkan proses biokimia semasa blood clotting. Kami akan rasa puas bila dapat menerangkan struktur tangan dari bahu hingga ke jari. Kami suka kalau dapat mengenalpasti sel2 darah putih yang dilihat di bawah mikroskop. Kami seronok mengambil tekanan darah dan mendengar denyutan jantung. Ini cara kami menikmati hidup kami. Kami mahu membantu orang lain menikmati hidup mereka juga. That’s our life.

Itulah saja yang aku dapat cerita. Kalau panjang2 sangat takut nanti mesej tak sampai pulak. So apa yang aku cerita pasal biasiswa dan course tu aku tak suruhlah kamu ikut. Itu pendapat aku ja. Comparelah dengan orang lain. Mereka ada pendapat yang lebih baik, mungkin. Dan pasal medic tu pulak, aku cuba encourage student untuk ambil medic. Dan pada masa yang sama doa2kan aku sama dalam bidang ni. Seriusly aku bukanlah pelajar top. Dulu masa kat sekolah selalu la dapat top student. Walaupun tak toppest tapi ok la jugak. Kat sini nanti semua orang akan start dengan zero. So kenalah rajin. Bila malas jadi macam aku lah.

Haha sila jangan contohi saya.

Haish panjang pulak aku tulis yer… oklah tamat di sini

p/s : ok sapa2 nak tanya apa2 ke nak tips interview ke inbox ke formspring lah yer =p=p=p

okbai


Thanks for reading. Bye ;)

Saturday, March 26, 2011

Ok ok nak ke mana lepas ni?


Assalamualaikum. Hye.



Entry ini didedikasikan untuk bebudak lepasan spm yang dapat keputusan aritu. Entry ini bersifat umum saja aku tak tujukan kepada sesiapa macam aritu punya.


Ok so sebab keputusan spm itu pelbagai maka aku akan tulis dengan persepsi yang pelbagai juga. Tapi pendek2 sajalah sebab kalau panjang2 sangat orang tak baca pulak kan? Jadi sila cari kriteria yang berpadanan dengan kamu. I mean, apa yang aku tulis pada satu bahagian mungkin tidak sama pada bahagian yang lain.

Ok bagi yang mendapat keputusan cemerlang tahniah lah. Bagi yang tidak berapa cemerlang tahniah juga. Ingat, semua tu daripada allah juga so wajiblah kita syukuri sama ada baiknya tau buruknya.
Bagi yang dapat result straight A’s. Alhamdulillah. Kamu mencapai target kamu. Dari satu sudut kamu telah berjaya menggembirakan hati kamu dan yang lebih penting hati ibu bapa kamu. Besar pahalanya tu tahu? Jadi kamu yang tela mencapai darjat kemuliaan ini perlulah sentiasa ingat yang masa depan bukanlah ditakluki result spm semata2. So ini bukanlah penentu kejayaan kamu kelak. Tetapi allah telah menunjukkan kamu mampu berjaya dengan cemerlang kali ini maka tidak mustahillah kamu akan berjaya lagi pada masa akan datang.

Kamu yang cemerlang sekalian, ingat tak apa salahsilap kamu dengan ibubapa kamu? Aku berani kata yang lebih dari separuh duka hati ibubapa kamu terubat permanently dengan result cemerlang kamu. Tentu mereka happy bila jiran2 memperkatakan tentang keputusan kamu. Tentu mereka suka bila orang menyebut2 tentang luar negara. Tentu mereka teruja dengan apa yang kamu bakal jelajahi. So sementara masa yang ada ini selalulah berdampingan dengan mereka. Tak lama lagi kamu nak pergi jauh. Allah pernah, sedang, dan akan memberi kepada kamu. Mintalah lagi. Dia terlalu kaya.
Jangan pula kamu terbang tinggi sehingga melupakan tanah. Kelak kamu akan jatuh terhempas tersembam ke tanah juga. Sakit.


Bagi yang tak dapat straight A’s. tetapi result masih cemerlang. Mungkin ada satu atau dua B. jangan kecewa. Kamu telah berusaha. Allah kira setiap titik usaha kamu. Setiap perkataan doa yang kamu panjatkan allah dengar semuanya. Bahkan doa yang kamu tidak suarakan pun allah dengar. Keputusan kawan2 kamu yang straight A’s bukanlah sesuatu yang wajar kamu cemburui. Wajarnya kamu yang dicemburui walaupun result kamu tidak seberapa setidak2nya kamu masih mampu senyum dan bersyukur dengan apa yang diberinya tuhan. Seandainya kamu sudah terbalik tersungkur penat berusaha dan inilah saja hasilnya percayalah bahawa kejayaan yang sepatutnya kamu dapat sewaktu spm itu allah simpankan untuk waktu lain. Oleh itu kamu mesti berusaha lebih gigih lagi. Percayalah bahawa kamu tidak akan gagal jika tuhan itu matlamat kamu. 

Jangan regret. Kalau kamu rasa kamu gagal, gagallah kamu. Ini bukan kegagalan pun. Nak regret apa?



Bagi yang result tak berapa nak ok. Ini suatu bentuk nasihat dari allah. Supaya kamu renung2kan selepas ini. Kamu semakin besar bijak dan matang. Pasti bila dapat result yang sebegitu kamu dah bole nampak apa salah kamu semasa belajar dulu. Malaskah? Tak hormat gurukah? Selalu bermainkah? Atau kamu sekadar biarkan diri kamu sendiri dalam dunia ciptaan kamu(bahasa mudahnya kapel). Ingatlah, zaman sekolah itu zaman indah. Kenangan2 yang ada sangat manis tapi bukanlah penjamin masa depan kamu. Kenangan jadi pembakar semangat kamu. Tapi jangan bakar diri sendiri.

Ada mungkin juga kamu sudah terlalu payah berusaha. Dah gigih. Dah tawakal. Tapi masih tak dapat2 juga. Kamu lebih tahu. Andainya kamu sudah give it all, tapi masih begitu, ingatlah bahawa allah itu adil. Mungkin bukan rezeki kamu dalam spm. Tapi hidup ini panjang. Lihat diri kamu. Dari atas ke bawah. Tentu ada di mana2 yang bakal kamu guna untuk mengubah keadaan kamu. Jadikan tuhan itu panduan. 

Jangan salah pilih jalan. Kalau kamu tidak boleh guna spm sebagai jalan utama, kan banyak lagi jalan lain? 

Buka minda kamu. Rezeki allah itu luasnya langit dan bumi. Setakat tertutup satu peluang beratus lagi peluang baru terbuka untuk kamu. Saat ini kamu perlu lebih dekat padanya. Janjilah dengan ibu bapa kamu yang kamu tidak akan kecewakan mereka untuk kesekian kalinya. Jadikan spm ini sebagai permulaan baru. Susah. Betul diakui memang susah untuk bangun setelah jatuh. Tetapi kebangkitan kamulah penentu segala2nya.

Takkan mahu jatuh dan terus tidur selama2nya?

p/s :: Pinjam ayat kak dayah :: 
 
Kalau adik-adik nak mengadu kat gua ke, gua ready nak dengar. Tempek ja kat Wall FB gua ye?  



lepas ni ingat nak cerita pasal pemilihan course lak...

Thanks for reading. Bye ;)

Thursday, March 17, 2011

kamu sudah BERJAYA


Assalamualaikum. Hye.

Entry ini aku nak hadiahkan kepada seorang insan istimewa. Dia istimewa bermaksud special bukannya cacat. Hehe kot2 la ada orang salah faham kan. Dan jangan juga salah faham pada maksud istimewa. Bukan girlfriend aku tapi junior aku. Salah seorang daripada dua junior aku di sbpikp yang paling aku sayang. Yes. You. Believe it or not? Believe it dah laa kalau tak mau believe sudah. Hehehe…

Ok kamu. Kamu mungkin geli aku bahasakan diri kamu sebagai ‘kamu’. Dah la declare junior yang paling disayangi pulak kan. Ikut suka hati kamu lah. Geli atau tidak sama sahaja. Langit tidak semakin rendah jika kamu geli dan tidak pula semakin tinggi jika kamu tidak geli. Kalau nak geli2 tontonlah GLEE. (ini gurauan jadi sila rasa terhibur)

Baiklah kamu. Ini hadiah aku kepada kamu. Sekadar kata2 semangat yang aku nak kamu pegang sampai kamu mati. Lupakan aku dan aku tidak kisah. Lupakan kata2 aku dan aku tidak kisah juga. Tetapi ingatlah saja sebab bukan selalu aku nak nasihatkan kamu dan bukan selalu juga kamu nak dengar nasihat aku kan?

Aku tahu kamu agak terasa dengan senario (bukan kumpulan senario) yang sedang berlaku dalam hidup kamu. Entahlah tapi entry kamu hari tu membuatkan aku berprasangka bahawa kamu sedang tension sangat. Itu sangat tidak elok untuk sistem tubuh kamu. Kamu mahu sistem cerna dan perkumuhan kamu terganggu? Aku hanya berbohong tapi kalau kamu percaya elok jugalah supaya kamu akan berhenti dari terus tension.
Kamu, percayalah kata2 aku ini. Aku cedok dari cikgu kakashi tapi aku yakin ada benarnya kata2 dia. Kamu generasi terbaru. Tentu sekali kamu akan mengatasi kami generasi2 lama niyh. Sebagaimana kami mengatasi generasi sebelum kami. Dunia memang begitu adatnya. Percayalah kamu.

Jangan bandingkan diri kamu dengan sesiapa. Kamu tahu apakah kejayaan yang telah kamu capai. Kamu tahu apa yang kamu BOLEH capai. Jadi jangan selalu melihat tangan orang lain. Tengok tangan kamu sendiri. Gulungkan tangan kamu dan berdoalah (ayat bahasa inggris dia ‘curl your hands and make a prayer’).
Kamu meng-amiin-kan doa dengan tangan kamu juga. Kamu sapu muka kamu juga. Jadi apa yang orang lain tahu? Kenapa kamu nak ambil kisah sangat? Kalau orang hanya tahu mengeji, biarkan mereka rasa lazatnya daging mayat kamu. Kan seronok? Biar mereka berdosa kerana mengeji kamu. Nanti kita ketawakan mereka sama2. Ok?


Kamu tidak perlu bimbang. Aku tahu kamu dan kawan2 kamu dah berusaha sehabis daya. Begitu juga Daia yang digunakan untuk melembutkan pakaian kamu ke sekolah juga telah habis. Kamu sudah buat semuanya. Aku tahu kamu dan rakan2 kamu bukanlah pemalas berlenggang2 di sekolah. Kamu ada beri banyak sumbangan. Semua itu akan membantu kamu. Kalau bukan sewaktu peperiksaan atau keputusan peperiksaan, semua itu akan menjelma selagi mana kamu menyusuri (betul ke perkataan ni?) hidup ini.
Kamu ada ALLAH. Dia tahulah apa yang terbaik untuk kamu. Andai sesuatu yang lebih extravagant dari 200X lebih baik untuk kamu takkanlah DIA nak halang kan? Tentulah DIA akan bagi. Kamu berdoa dan berusaha. Kamu ikhtiar sehabis daya. Kamu tawakal disulam doa. Itu saja syarat dari DIA. Kamu tunggulah hasilnya.


Dan kalau sebaliknya, adakah kamu perlu patah hati? Kamu tahu jawapannya. Kamu, hidup ini panjang. Tetapi dunia ini dah semakin pendek. Segala apa yang dunia ini tawarkan terlalu sesak sekarang. Kamu menjadi sempit. Aku tahu. Aku pun bukannya ok sangat. Selalu juga kandas dalam hidup ini. Aku pernah gagal. Dan aku tahulah apa kata pujangga ‘kegagalan itu permulaan bagi kejayaan’ itu benar belaka.


Percayalah kamu. Kata2 kosong aku ini perlu kamu renung. Renung juga ayat2 DIA. Kamu carilah sumber yang lebih baik dari aku. Aku tak pandai bab2 ni. Hehe. Aku tak pasti kamu akan gembira atau bertambah tension tapi entahlah. Dulu masa aku menghadapi detik2 getir seperti kamu, aku juga menerima kata2 kosong seperti yang aku tulis ini. Cuma cikgu kakashi sahaja aku tambah sendiri. Yang lain sama saja, aku cuma beritahu apa yang aku diberitahu. Dan aku lalui hidup ini yang sangat tak besz tetapi aku besz kan juga sebab aku yakin TUHAN itu adil untuk hamba2nya. Takkanlah DIA nak buat hidup kita menderita. Kita yang menderitakan hidup sendiri dengan pilihan kita. Misalnya kepala kamu semak dengan tension kamu itu. Kalau kamu pilih untuk cool… maka taklah semak kepala kamu, kan?


Tapi ingatlah kamu. Tekanan itu penting untuk terus ke depan. Kalau asyik lepak saja pun bahana juga. Maka pandai2lah pilih tekanan mana yang kamu perlu fikirkan. Kamu tahu pilih kan? Kamu lebih bijak dari aku dalam hal2 sebegini, tak gitu?


Jadi, kamu. Ingatlah DIA selalu. Kalau ada masa ingatlah aku. Aku selalu ingat kamu. Hehe betul. Tak percaya? Ikut sukalah. =p=p


Saat kamu merasakan tanggungjawab itu, kamu sudahpun berjaya dalam satu keadaan yang kita tak tahu nak describe macam mana. Yang pasti kamu sudah berjaya. Dan selepas2 ini kamu akan lebih berjaya. Kamu sudah berjaya. Kamu akan berjaya. Kita sama2 berjaya. Kamu, jangan lupa doakan aku juga.
Ok. Smile. Aku sayang kamu. Kamu sayang aku tak? geli? Ok. 


Tamat di sini. =p=p=p=p 



p/s : dunia berubah setiap saat. Apa yang dikira baik juga berubah setiap saat. Jangan letak kayu ukur dalam hal2 dunia sebab dunia berubah setiap saat. Hal2 akhirat tak apa. Go for BOTH.

umumnya entry ni untuk calon spm 2010 yang bakal ambik result



Thanks for reading. Bye ;)