Pemollow

THYB on Facebook

Friday, February 25, 2011

Empat Kemuliaan Itu...


Assalamualaikum. Hye.

"Kerana  melakukan maksiat,  ditelanjangkan."
"Kerana  melakukan maksiat,  dikeluarkan dari syurga."
"Kerana  melakukan maksiat,  dipisahkan daripada isteriku."
"Kerana  melakukan maksiat, diterima taubat hanya di Baitullah."

Agak2nyalah, siapa yang berkata sedemikian? Yeah betul lah tu. Baginda Adam a.s manusia pertama yang merupakan permulaan umat manusia. Manusia yang dibentuk oleh Allah sendiri. Ditiup roh oleh Allah sendiri. Diarahkan bersujud kepadanya sekalian malaikat dan iblis. Begitu mulia. Begitu hebat. Tetapi, empat kemuliaan itu yang tidak diperoleh baginda. Sedangkan kita umat yang selalu berdosa, mendapat empat kemuliaan itu dari Allah. Kerana kita umat Muhammad. Bersyukurlah kerana kita umat nabi Muhammad.

"Semasa aku bermaksiat kepada Allah, pakaian terlucut dari tubuhku. Sehingga menampakkan auratku. Tetapi umat Mhammad andai bermaksiat tetap Allah memberinya pakaian."

Saya aurat. jangan tengok saya!
Justifikasi : Sangat menyedihkan apabila mengenangkan umat (kita) hari ini. Nabi Adam melakukan maksiat lalu dilucutkan pakaian dari tubuhnya. Sedangkan kita melucutkan pakaian dari tubuh kita semata2 untuk melakukan maksiat. Kadang2 kita tidak melucutkan pakaian tetapi melihat pakaian dilucutkan. Sama saja itu. Dan fenomena di Malaysia tanah airku tercinta, makin ramai pulak pelakon2 yang berlakon bogel dalam filem. Dapat sambutan hangat pulak tuh. Senang betul bogel2 je boleh dapat duit. Dapat dosa sekali.

Sasaran : Akak2 yang free hair, abang2 yang berseluar pendek, penayang2 aurat, dan lain2.






"Semasa aku bermaksiat kepada Allah, aku dikeluarkan dari syurga. Tetapi umat Muhammad yang bermaksiat sebanyak manapun syurga ialah tempat akhirnya nanti."





Justifikasi : Setiap muslim yang mati akan diberi balasan setimpal. Selepas itu akan dimasukkan ke syurga dengan izin Allah. Tapi jangan bergantungharap hanya pada ini sehingga melalaikan perkara ibadah dan terus-menerus melakukan maksiat. Apa, ingat neraka tu macam penjara Pudu je ke hah?

Sasaran : Diri sendiri.




"Semasa aku bermaksiat kepada Allah, aku dipisahkan daripada isteriku. Sedangkan umat Muhammad yang berdosa tidak dipsahkan daripada isteri(-isteri) mereka."

Justifikasi : Bahan ketawa hari ini ialah perkahwinan diolok2kan. Kahwin cerai seperti hobi. Poligami dipandang buruk oleh wanita dan disalahertikan oleh lelaki. Tambah jahanam apabila perkahwinan menjadi lesen suami mendera isteri atau isteri meng-queen control suami (huahua). Orang muda fobia nak kawen. Kalau ada pun nanti makcik2 sebelah rumah akan kata "mesti ada apa2 nie..haaa" sebelum mengucapkan "tahniah kerana berjaya menjayakan sunnah dan mengelak fitnah dan menjaga kehormatan."

Sasaran : Suami isteri, couple (sila bertaubat sebelum terlambat), pasangan yang bercadang untuk bercerai atau sedang bercerai atau sedang bertekak dan berfikir untuk minta cerai.







"Semasa aku bermaksiat kepada Allah, aku memohon ampun kepadaNya tetapi taubatku hanya diterima di Baitullah. Sedangkan istighfar umat Muhammad di mana2 sahaja diterima Allah lalu diampun dosanya."

Justifikasi : Rajen2lah bertaubat. Kalau dah bertaubat masih buat maksiat maknanya ada something wrong dengan taubat kita. Jangan putus asa. Selagi mana boleh bertaubat tu bertaubatlah. Sedaya upaya lawan nafsu buat maksiat. Jangan hampiri dan jauhi perkara2 yang menjurus kepada maksiat.

Sasaran : Diri sendiri.








p/s : Entry ini ditulis dan diedit daripada sudut renungan dalam majalah ujang (ruangan tok teh).Tajuk asal ialah Empat Kemuliaan yang diberi kepada umat Muhammad. Sebarang kesilapan semasa aku edit sila betulkan.
Thanks for reading. Bye ;)

Sunday, February 20, 2011

Adam dan Iblis


Assalamualaikum. Hye.

Kedua-dua Adam dan Iblis merupakan makhluk Allah yang berdarjat tinggi.
Kedua-duanya penghuni syurga.
Kedua-duanya dicipta penuh kemuliaan.
Iblis dicipta dari api.
Adam dicipta dari tanah.
Itulah perbezaan pertama.
Iblis disuruh sujud kepada Adam sedangkan Adam tidak disuruh sujud kepada Iblis.
Tetapi hari ini ramai saja manusia yang menjadi hamba Iblis

Adam berdosa Iblis pun berdosa
Kedua-duanya dikeluarkan dari syurga.
Kedua-duanya hilang kemuliaan.
Kedua-duanya dimurkai Allah.

Banyaknya persamaan Adam dan Iblis
Tetapi berakhir dengan akibat berbeza.
Adam terampun.
Iblis terlaknat, sampai kiamat sampai akhirat.
Semuanya disebabkan Taubat

Adam bertaubat Iblis tidak.
Adam memohon ampun Iblis terus-menerus sombong.
Adam bersungguh-sungguh Iblis angkuh.

Iblis mencabar tuhannya.
Sudah berdosa dan dimurka.
Menambah lagi dosa yang ada.
Tetapi bagus dalam satu perkara.
Iblis tetap meminta kepada tuhannya
Panjang umur lanjut usia
Sedang anak Adam ada yang memuja
Iblis juga menjadi dewa.

Malulah kepada Iblis itu wahai manusia.
Sekalipun derhaka tetap diakui Allah itu tuhannya
Tetap Allah menjadi tempat meminta.
Sedang Firaun yang mengaku dirinya tuhan
Ialah dari kalangan manusia
Iblis pun tidak pernah mengaku dirinya tuhan
Kecuali manusia yang menjadikan Iblis itu sembahan

Adam menjadi contoh terbaik
Bila berdosa bertaubatlah
Mohon ampun dan berharaplah
Kepada tuhan yang sentiasa memberi rahmat keampunan

Adam
Terpisah pakaian dari badan
Terpisah dari Siti Hawa
Dikeluarkan dari syurga
Taubat hanya diterima di Baitullah

Betapa manusia hari ini seringkali membaca kisah Adam dan Iblis
Tetapi tetap mengulang benda-benda yang sama




p/s :: rajen2lah bertaubat.
Thanks for reading. Bye ;)