Pemollow

THYB on Facebook

Wednesday, November 2, 2011

Not So Wordless Wednesday : Lalat


Assalamualaikum. Hye.

Seekor lalat tahu bahawa emas itu lebih berharga, tetapi ia tetap menghurung najis.

versi bahasa kedah :

Lalat tu taw maih lagi mahai, tapi dia gheja nak hughung taik jugak.



Kita ni macam lalat lah juga.
Kita tahu tentang solat,
Aurat,
Ikhtilat,
Ibadat,
Semuanya.

Tapi kita tetap buat maksiat juga.

Tahu tudung labuh itu lebih baik.
Tapi nak tudung singkat juga.

Tahu berbaju longgar dan tebal itu lebih baik,
Tapi nak berjarang dan berkekat juga.

Tahu berseluar panjang lebih baik,
Tapi nak yang pendek2 juga.

Tahu tabarruj itu tidak perlu,
Tapi nak berlebih2an juga.

Tahu berjimat itu lebih baik,
Tapi nak membazir juga.

Tahu tahu tahu mana salah mana betul,
Tapi pilih untuk buat yang salah juga.


Lalat betul kita ni. Sekurang2nya lalat tu tak ada akal. Kita ada akal. Tapi...

kahkahkah wordless lah sangat okbai.
Thanks for reading. Bye ;)

20 comments:

Bui Junaidi said...

aduh..terasa..huhu

Panggil Aku Han said...

kita ada akal tapi tak guna sebaiknya..:)

aLong baik said...

pasnih boleh la nk menunjuk emas yg banyak tu kat lalat.dijamin xhilang

yui92 said...

@Bui Junaidi eh xda menda lah =p

yui92 said...

@Panggil Aku Han ya... betul..

yui92 said...

@aLong baik kahkahkah... masalahnya ada org dgn lalat tu.. susah =p

Gigi Monster said...

org kata apa, suka sgt benda hat syok sat ja. nikmat sekejap bertahun menderita. eh?

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

Memang tak wordless langsunggggg.


Tapi baguslah bagi tazkirah gini.


Eh, jom beli emas?!

yui92 said...

@h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r jom.. hehe xdak duit lg =p

kreepykrunchy said...

mantop..

Blackcurrant said...

You sure lalat knows gold is more valuable? :p

Anyway, I like your header! I am a big fan of fairytail!!! Yay!

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

kalau gitu dah ada duit melaburlah dalam emas. memang menguntungkannnnn

yui92 said...

@Gigi Monster itulah yg susah =p=p

yui92 said...

@kreepykrunchy thnxs

yui92 said...

@Blackcurrant haha... metaphore lah...

suka fairy tail? haha kita genglah =p=p=p

Ahyad said...

terernya lalat.. tau nilai emas tu.. baguih baguih.. heh :p

yui92 said...

@Ahyad haaaa jgn main2 =p=p

Gigi Monster said...

mesti komen aku yg dulu tu x masuk kat dashboard ang kot kan. mslh line aku kot

Gigi Monster said...

eh ada. hihik.(gelak cumil kaver malu)

yui92 said...

@Gigi Monster kahkahkah mesti aku publish punya..=p=p