Pemollow

THYB on Facebook

Sunday, October 23, 2011

Boy... kot?


Assalamualaikum. Hye.

Aku jahil dalam hal ni. Jadi ini bukan entry pasal pendapat aku tentang hal boikot. Ini cuma pendapat aku yang ada sabit dengan boikot, sebab aku sendiri bukan jenis yang boikot2 ni. Dan aku tahu pasti ada di antara kamu yang tak setuju dan akan benci entry ini. Bagus juga. Aku nak tahu pendapat orang lain sama. Bolehlah share opinion masing2.

Pernah sekali aku ditegur semasa meminum vanilla coke;
"Kau sedang meneguk darah saudara Palestin."
Aku cakap balik;
"Eh aku yang minum darah tapi kenapa mulut kau yang berbau bangkai?"

Faham? Tak apa. Abaikan metafora di atas.


Ok jangan abaikan. Itu point aku sebenarnya. Aku tak kisah kalau orang nak bercerita pasal boikot. McDonald yang sedap gila tu sebenarnya ialah sumber kewangan Israel untuk menindas umat Islam di Palestin apa benda semua tu aku dah faham. Lama dah aku faham. Tapi aku tetap makan jugak.

Alasan cikai aku ialah sebab benda tu makanan. Sedap lagi. Aku nak makanlah. 

Mak aku selalu kompelin kalau abang aku sudi ke kedai makan semata2 nak beli neslo ais. Sebab benda alah tu boleh bancuh di rumah. Buat apa pergi kedai?

Tetapi...

Burger McDonald tidak mungkin dapat dihasilkan di rumah. Jadi kena beli di kedai dialah. Bolehkah dipakai alasan itu? Ok tidak boleh. Aku tahu.

Banyak artikel yang aku baca pasal hukum berurusan dengan yahudi atau makan McD tu masih harus dan memang akan harus sampai bila2 pun. Sebab alasan2 yang menjadikannya haram masih belum ada. Tapi banyak juga artikel yang aku baca pasal hukum berurusan dengan yahudi atau makan McD tu sudah haram dan memang akan haram sampai bila2 pun. Sebab alasan2 yang menjadikannya harus sudah tiada.

Oleh kerana imanku senipis kulit bawang, aku tak dapat tahan temptation untuk makan benda2 tu. Maka tentulah aku akan berpegang dengan pendapat yang mengharuskan.

Dan sekarang ini dikongsikan pula video2 boikot warga Eropah. Jadi orang Islam yang masih bersedap2an di McD itu tidak malukah dengan orang bukan Islam yang boikot?

Aku tetap mengguna barangan Nestle. Aku tetap berus gigi guna Colgate sama ada berus giginya atau ubat guiginya atau benda alah plax tu. Pernah suatu hari kawan aku nak minta ubat gigi sikit dan aku bagilah. Tetapi bila melihat Colgate terus dia tak jadi ambik. Wah ciri2 mujahid kerana memboikot yahudi. Aku sangat kagum.

Tetapi mengenangkan KFC yang lazat2 dan panas dihidangkan, dan dia ada di situ makan sekali, aku rasa macam what the h... you know what I mean?

Aku memang gelap hati dan tak dapat merasakan Pepsi seperti darah. Aku tak rasa makan daging burger McD itu seperti meratah daging saudara palestin. Semangat jihadku masih suam2 kuku. Tak pun suhu bilik saja. Telingaku masih tersumbat earphone dengan lagu Avril Lavigne tapi kalau azan, aku pauselah dan jawab azan, baca doa, baru sambung dengar balik. Ya iman biasa2 saja. Boikot pun tidak. Taktahulah amalan aku macam mana nanti. Diterimakah atau ditolakkah?

Cumanya satu perkara inilah.

Aku tak boikot kerana beberapa perkara.

  1. Aku tak nampak di mana perkaitan burger dan peluru.
  2. Aku tak nampak bagaimana boikot dapat memberi tekanan kepada yahudi.
  3. Aku tak nampak adanya alternatif dari umat Islam. Seriously aku pernah makan RFC. Tak selazat KFClah. Maybe orang kata sedap sebab bersalut darah muslimin, Tapi aku rasa realitinya memang berbeza kualiti. Dah la lagi mahal pulak tu.
  4. McD dan KFC menampung ramai pekerja dari kalangan muslim.
Sebenarnya yang di atas tu terhegeh2 saja. Sebenarnya yang aku fikirkan ialah, apa gunanya tak makan benda2 yahudi, tapi berperangai seperti yahudi? Haaaaaaa dah nak nampak dah apa yang aku maksudkan kan?

Tengoklah orang kita. Benda yang dilarang dalam Alquran dan hadis lagi nak buat. TAK TUTUP AURAT sebut banyak kali dah sampai dah boring. Makan rasuah dari orang atasan sampai bawahan. Derhaka ibubapa. Makan harta anak yatim. Khianat. Kapel-zina-buang anak. Hisap rokok. Judi. Khurafat dan segala mak nenek yang ada di sebut dalam Alquran dan hadis. Haa satu lagi, ARAK.

Semua tu masyarakat kita buat. Terang2an Allah larang. Masih dibuat. So aku rasa tak gunalah kalau boikot tak makan burger sedap tapi makan rasuah. Tak pakai barangan yahudi tapi pakai baju serupa yahudi. Yang perempuan tak tutup aurat mengalahkan perempuan yahudi. Yang lelaki nak pakai seluar pendek mengalahkan lelaki yahudi. Contohnyalah.

Ya. Aku lagi suka daripada hisap rokok, lebih baiklah makan McD. Daripada minum arak lebih baiklah minum Coca Cola. Daripada makan rasuah, lebih baiklah makan KFC. Sedap dan lazat. Ada nutritional facts lagi. Sekurang2nya preservatives itu tidak sihat dan tidak haram. Tapi arak dan rokok itu tidak sihat bahkan tidak halal.

Berapa orang yang cakap gedebuk gedebak pasal McD tapi orang yang bersembang dengan dia tu hisap rokok dia tak kata apa. Tak pun sebelah dia ada awek pakai mini skirt. Dia dok bersyarah pasal KFC. Misalannyalah.

Kalau aku diletak di sebuah bandar, ada McDonald 5 tingkat, tapi masyarakat di situ pakai tudung, tak hisap rokok, tiada kedai jual arak, tiada orang mengumpat, dan kedai tikam nombor pun tak ada, maka senang hati aku akan tidak menjejaki ke McDonald tersebut sebab rasa diri ini akan menjadi terlalu hina dibandingkan dengan orang lain. Jujur aku katakan, aku tak rasa diri aku buat salah kalau makan burger atau ayam goreng atau minum milo kalau nak dibandingkan dengan penghisap rokok, peminum arak, dan pendedah aurat. Ya haram untuk kita merasa diri lebih baik dari orang lain but I can't help it. At least I do stuff that is not forbidden by Allah, clearly written in the holy Koran. 

You got my point? Why I don't care boycotting?

Sila tarbiyah umat untuk ikut suruhan agama yang wajib sebelum nak beleber panjang pasal benda yang syubhah macam ni. Benda2 tu makanan yang diragu2kan. So ikut keyakinanlah. Aku yakin kata halal. Maka halal bagi aku. Kalau kamu ragu, jadi haramlah. Tapi ada benda yang memang terang2an haram. Benda2 itulah yang lagi utama kamu serukan, tak gitu?

Tu tak campur lagi berapa banyak perdebatan yang pointless and saliva wasting. Sempat pulak berbalah pasal ayam goreng. Lagi berfaedah rasanya kalau suruh orang perempuan tak tutup aurat pakai tudung. Atau nasihat perokok agar berhenti. 

Sebelum nak robohkan McD, lebih baik robohkan kilang arak. Kalau kata arak tu bagi sumbangan dalam negara, sah2 benda tu haram. Siap dengan dalil konkrit Allah bagi. Tapi McD makanan halal. Bagi sumbangan juga kepada negara.

So?

p/s :: Lebih baik ulama2 fikir cara nak menentang golongan pemimpin pemakan rasuah daripada menentang golongan rakyat pemakan burger. Kahkahkah. Dan lagi satu, rakyat palestin tidak memerlukan belas daripada kita masyarakat yang tolak hukum Allah ni.

okbai

Thanks for reading. Bye ;)

9 comments:

nelly said...

inilah kenapa nelly tetap makan burger mcd ke , kfc ke . .
sedap~
=.=

natasya eddie said...

sekarang ni semua benda die org ckp x halal.haih susah la

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

Entri yang paling bernas dan kalau tecer ada facebook sudah lama tecer like juta-juta kali!

yui92 said...

@nelly :: kan? tu yg sampai menjilat jari tuh =p

@natasya : boikot satu hal.. babi satu hal.. kena tanam sayur sendiri dan bela ayam sendiri la nampaknya

@tcher : eh?

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

eh? eh? eh?

Ms Ef Abas said...

Wahai sekalian manusia, makanlah, makanan yang halal dan baik dari apa yang terdapat di bumi dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah setan karena sesungguhnya setan itu adalah musuh yang nyata bagimu€. (QS Al-Baqarah (2): 168.

Sesi terjah daripada segmen light shadow.

Nanti singgah www.kisah-dan-kasih.blogspot.com

ekin.. said...

em betul2..ustaz kita pon dulu penah cakap..mungkinlah ramai cakap kena boikot sebab akan bg sumbangan dekat org yahudi duit tuh sume..tapi berbalik pada keyakinan kita.,,kalau kita yakin yakni tidak syubhah maka bolehlah..cth:telur ayam goreng yg kita masak sendiri kalau kita syubhah still xleh makan kan..begitulah sebaliknya..:)btw tengs a lot for dis entry...

yui92 said...

@tcher : haha.. eh tu sbb tcher kata entry ini bernas...

@ms ef :: thanks =p

@ekin : huhu.. yg boikot tu ada alasan mereka.. ni pendapat je... hehe

gigi.taring said...

double cheeseburger. hoho.