Pemollow

THYB on Facebook

Tuesday, June 14, 2011

Eh taklah aku tak rajin pun~


Assalamualaikum. Hye.

Satu sindrom yang wujud dalam individu2 tipikal sejak dari dulu sampai sekarang. Situasi sama. Tak berubah. Konstan.

Kalau dulu2 masa dalam kelas pendidikan seni, cikgu suruh buat lukisan. Pastu budak A pun tengok lukisan kawan dia iaitu budak B.

take 1... action
Budak A : Lawanya lukisan hang. Aku punya tak lawa pun. Pandai hang lukih noo.
Budak B : Eh mana ada. hang punya lagi elok. Aku punya tak cantik punnn.

Hakikat sebenar ialah Budak B seronok dipuji budak A dan budak A pula memang mengharapkan budak B akan memujinya kembali. Hal ini diterangkan melalui hipotesis yang berkemungkinan 99.999% diterima andainya Budak B menjawab dengan cara ini.

take 2... action
Budak A : Lawanya lukisan hang. Aku punya tak lawa pun. Pandai hang lukih noo.
Budak B : Ha ah memang aku pandai lukih pun. Mai nak tengok lukisan hang. (melihat) Ya allah... huduh sungguh. Hang memang tak reti melukih ka hah? Hahahahhhhahhahh

Budak A akan menjawab sambil marah2 "Tak baik kata kat orang!" blablabla.

Dan bukan setakat kelas seni sekolah rendah je. Perangai ini terbawa2 sampai dewasa. Dah masuk universiti pun masih berperangai sedemikian rupa. Contohnya masa tengah exam.

take 3... action
Pelajar A : Weyh hang baca sampai mana dah? Aku tak mula apa lagi ni.
Pelajar B : Sama la aku pun. Baca la jugak tapi bukan faham pun apa yang aku baca.

Seandainya situasi tadi ditukar menjadi seperti berikut

take 4... action
Pelajar A : Weyh hang baca sampai mana dah? Aku tak mula apa lagi ni.
Pelajar B : Aku baca sampai bab 3 dah. Hang tak mula lagi? Awat tak mau lulus exam ka?

Nescaya pelajar A akan bengkak gilerrr dengan pelajar B.

Tapi itulah hakikat. Testlah kawan kamu sekarang. Resultnya 90%++ akan positif. Ramai manusia akan memberi respons yang merendah diri dan memuliakan yang bertanya.

Tapi sila take note yang semua contoh di atas merujuk kepada sikap annoying orang yang ditanya. Bagaimana pula sikap annoying orang yang bertanya? Macam yang dibawah ni.

take 5... action
Pelajar A : Rajinnya diaaa. Baca buku sokmo. Patutla pandai. Gila study sungguh.
Pelajar B (probability 1) : Tak da laa. Aku baru baca sikit jer. Main je banyak. Bukan masuk pun.
Pelajar B (probability 2) : Aicece. Dia lagi rajin. Depan komputer pun baca buku.Kita ni depan komputer buku ke mana.

Dalam situasi ni, kedua2 yang bertanya dan ditanya itu sama perangai. Cara terbaik menjawab soalan yang annoying pelajar A ialah seperti berikut.

take 6... action
Pelajar A : Rajinnya diaaa. Baca buku sokmo. Patutla pandai. Gila study sungguh.
Pelajar B : Haaa laaa kena rajin laa. Kalau tak rajin kang tak pass exam payah pulak.l Makbapak hantaq sini suruh mai mengaji bukan suruh main. Gila sebab study takpa jangan gila sebab tak luluih lagi mereng kot nanti.

Betul tak? Betul tak? Betul tak?

Semua orang nak jadi humble kan? Which is very good lah. But sometimes it sounds so plastic you know. Some people might be offended for no obvious reason. It's not vital pun. Just be frank lah. Move forward sama2. kan lagi baik macam tu? Or is it fun to be like that?

Aku menaggil sindrom ini sebagai TYM Syndrome. Heheh. Okies nak sambung belajar. Aku takmau terkantoi dalam final exam ni sebab kalau tak aku takleh balik. Boleh je balik walaupun kena reseat exam tapi alamatnya carry paper la tahun depan. Nauzubillah.

monolog dalaman : chehhh buleh pulak tulih entry ni. Padahal sendiri pun malaih nak baca. orang lain tym tapi berisi. hang tu tym yang memang kosong pun nak bising2 ka?

And there will be someone to say i am TYM too. Then, the cycle continues. See? You got the story kan?

p/s : sapa taw TYM tu apa diam2 sudehhh. Jangan dihebohkan. heheh.


Thanks for reading. Bye ;)

No comments: